Week van de Scheidsrechter; zo vader zo zoon

8 oktober 2018

Deze week is de Week van de Scheidsrechter. Bij vv Gemert is er een enthousiaste club scheidsrechters in de jeugd. Er lijkt een beetje sprake van een scheidsrechters-gen, want van twee gezinnen zijn zowel de vader als de zoon wekelijks actief als arbiter.

Maik en André Smits en Sven en Bart Sanders zijn bekende gezichten op de velden van onze voetbalvereniging. Allevier leiden ze jeugdwedstrijden als scheidsrechter. ,,Als de kinderen gaan voetballen, rol je als ouder vaak vanzelf een beetje in het vrijwilligerswerk”, vertelt André Smits. ,,Eerst als leider en trainer, later ben ik ook begonnen met fluiten.”
Hetzelfde geldt voor Bart Sanders. ,,Het is begonnen met het fluiten van toernooitjes”, vertelt hij. ,,Op verzoek van Enrico Meulenbroeks, destijds en nu opnieuw scheidsrechterscoördinator, heb ik toen de cursus gevolgd.”

Is er sprake van een scheidsrechters-gen? Want ook hun zonen, Maik en Sven, zijn immers volop actief als arbiter. Zij rondden de verkorte interne pupillencursus af, waarmee je de basisbeginselen krijgt aangereikt. Als tweede stap kun je dan verder met de scheidsrechterscursus van de KNVB.  Als je het eerste deel afrondt, met begeleiding vanuit de club, ben je verenigingsscheidsrechter. Als je ook voor het tweede deel slaagt, met begeleiding van de bond,  dan mag je ook ‘KNVB’ fluiten; dan kun je door de bond voor wedstrijden elders worden aangewezen.

Bart heeft de cursus voor verenigingsscheidsrechter gevolgd. ,,De cursus duurt vier avonden. Ook fluit je vier ‘stagewedstrijden’, waarin je wordt begeleid door iemand van de KNVB.” Volgens Bart is de cursus voor iedereen te doen. ,,Je moet de voetbalbegrippen wel kennen. Ik heb zelf nooit gevoetbald, maar toch is deze cursus geen probleem. Je leert de regels, de manier waarop je beslissingen duidelijk maakt, het positie kiezen, etc. De man van de KNVB is ook erg enthousiast en brengt het goed over.”

André: ,,Je krijgt een leidraad aangereikt: dit is de bedoeling. Maar het is hetzelfde als met autorijden. Je krijgt pas ervaring door het echt te doen, door op het veld te staan.”

Sven en Maik hebben zijn begonnen aan hun vierde seizoen als scheidsrechter. Ze begonnen met de E en F. Sven: ,,We combineren dat met zelf voetballen. Vaak ’s ochtends een of twee wedstrijden fluiten en dan ’s middags zelf spelen. Je kunt zelf aangeven of je tijd hebt en beschikbaar bent voor het fluiten. Het zelf voetballen gaat bij ons altijd voor het scheidsrechteren.”

Het fluiten van wedstrijden vormt je als persoon: je leert leiding te geven, om knopen door te hakken, rustig te blijven. Ach, zegt het viertal, ‘je weet op voorhand dat je het nooit voor iedereen goed kunt doen’. ,,Daar moet je je tegen wapenen”, zegt Bart. Maik: ,,Het zijn vaak de leiders en trainers die commentaar hebben en roepen, niet zozeer de spelers. Ik heb daar niet veel last van. Inmiddels ben je zover dat je iemand ook corrigeert en op zijn plaats zet als dat nodig is. Daar groei je in.”

André:  ,,Als iemand begint met fluiten bij de allerkleinsten, zorgen we altijd dat er iemand bij in de buurt is. Een beginnend scheidsrechter moet zich veilig voelen. Als dat niet meer zo is, kan het zijn dat we de wedstrijd stoppen. Dan pakken wij het op met de trainers van de betreffende teams. Als je dat weet, maakt je dat als jonge, onervaren scheidsrechter ook wat sterker.”

Het credo ‘zonder scheidsrechters geen voetbal’ is bekend, maar o zo actueel. Want elke vereniging kan extra scheidsrechters gebruiken. Een scheidsrechter krijgt voor elke wedstrijd een kleine vergoeding en wat te drinken en eten bij de club, maar doet het vooral voor zijn plezier. Het enthousiasme van het viertal is in ieder geval aanstekelijk. ,,Het fluiten van wedstrijden is gewoon leuk om te doen.”

Heb je ook zin om eens te kijken of het iets voor jou is? Dat kan. Bij vv Gemert word je met open armen ontvangen. Stuur een mailtje naar scheidsrechtersgemert@gmail.com en er wordt snel contact gelegd.