Overtuigende zege Gemert: 5-2

9 september 2018

Gemert 1 heeft zondagmiddag een overtuigende zege geboekt. De zwartwitten rekenden voor eigen publiek af met IFC: 5-2.

Dat was dus bijna dezelfde uitslag als van de confrontatie tussen Gemert en IFC aan het einde van vorig seizoen. Toen wonnen de Zuid-Hollanders met 3-5, nu was de buit voor de thuisploeg. Een heerlijke en dikverdiende overwinning in de eerste thuiswedstrijd van de competitie, na het verlies tegen Halsteren vorige week.

Gemert startte zonder Sander Vereijken, die geblesseerd moest toekijken. Dennis Groen keerde terug in de basis. Net als de voorgaande edities van Gemert-IFC was ook dit een aantrekkelijk, open duel, met veel kansen over en weer. Gemert had er voor rust veruit het meest, maar uiteindelijk was de marge halverwege slechts minimaal: 2-1.
Gemert kwam in de 12e minuut op voorsprong. Twee verdedigers van IFC liepen elkaar een beetje in de weg, waardoor Thijs van Pol de kans kreeg om uit te halen. Hij liet zijn vlammende linker spreken en joeg de bal tegen het dak van het net: 1-0. Lang kon Gemert evenwel niet genieten van het openingsdoelpunt. Twee minuten later viel de 1-1. Een vrije trap van aanvoerder Danny Slingerland verraste Bono Barten.

In de fase die volgde voetbalde Gemert een aantal goede kansen bij elkaar. Willem den Dekker was tot twee keer dichtbij, een inzet van Thijs van Pol schampte de paal. In de 38e viel dan toch de verdiende 2-1. Althans, zo leek het. Ralf Kemper froemelde de bal binnen, maar Willem den Dekker gaf het laatste zetje. De Erpse aanwinst stond evenwel buitenspel, waardoor het feest niet doorging.

Toch kwam Gemert nog voor rust op voorsprong. De klok gaf al 45 minuten aan toen een speler van IFC ongelukkig hands maakte in het strafschopgebied. Op advies van zijn assistent legde de scheidsrechter de bal op de stip. Thijs van Pol tekende voor zijn tweede van de middag: 2-1.

Na de hervatting was het spelbeeld vergelijkbaar. Gemert speelde fris, creëerde veel, maar was bij vlagen ook kwetsbaar. In de 50e minuut kwam Gemert op 3-1. Willem den Dekker zette door op rechts, gaf een haarfijne voorzet af en Thijs van Pol knikte de bal binnen. Een hattrick dus; wat een rentree van de spits bij vv Gemert!

Daarmee leek de beslissing al wel gevallen en leunden de Gemertse supporters achterover. Het was echter maar schijn, want IFC probeerde wel degelijk terug te knokken. In de 58e minuut moest Bono al gestrekt om een tegengoal te voorkomen en niet veel later lag daadwerkelijk de 3-2 om de touwen. IFC brak op snelheid door op links, Joey Grootenboer prikte binnen.

Gemert oogde nadien een beetje onrustig. Het leek onnodig, maar de ploeg liet verdedigend toch wat steken vallen, waardoor IFC bleef geloven in een remonte. In de 68e minuut werd IFC’er Perry van Eijken van het veld gestuurd. Hij was voor rust al bestraft voor het leveren van commentaar en dat overkwam hem ook na de hervatting: rood.

Daar had zijn ploeg wel last van. De Gemertse treffer die aan alle twijfel een einde maakte, viel ruim tien minuten later. De ingevallen Jasper Lalisang gaf een voorzet die door Willem den Dekker bij de tweede paal werd binnengewerkt. In de 87e minuut maakte Ralf Kemper er met een knappe diepgaande actie zelfs 5-2 van.

Zo kon Gemert terugkijken op een prima middag. Volgende week spelen de zwartwitten opnieuw thuis. Dan is De Meern – nieuwkomer in de hoofdklasse B – de opponent op sporpark Molenbroek.

GEMERT: Barten; Teuben (84. Houwers), Vermeulen, Jacobs, Van den Broek, Leijten, Groen, Den Dekker, Van Brussel (76. Lalisang), Kemper, Van Pol.

Meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het foto-album op deze site.