Gemert dendert in slotfase over Groene Ster heen

10 november 2019

Wat een ontknoping! Met nog een kwartier op de klok gaven weinigen nog veel voor de kansen van Gemert. De ploeg stond met 0-1 achter tegen Groene Ster en slaagde er niet of nauwelijks in om kansen te creëren. Een treffer uit een corner, knap binnengekopt door Joop Daniëls, nota bene zo’n beetje de kleinste man van het veld, leidde de omslag in en was de eerste stap op weg naar een heerlijke 3-1 zege.

Voorafgaand aan de wedstrijd werd een minuut stilte in acht genomen ter nagedachtenis aan Jan Kersten, het erelid van vv Gemert dat afgelopen week plotseling overleed. De spelers van Gemert droegen ook rouwbanden.

Gemert startte vervolgens met Justin Houwers in de basis als vervanger van de zieke Lars Teuben. Verder stuurde Reinald Boeren de vertrouwde manschappen de wei in. De beginfase was voor de Limburgers, die via Chefrino Eind en Thommie Vluggen al voorzichtig mochten ruiken aan een goal. Pas na een kwartier kwam de thuisploeg langzaam beter in de wedstrijd. De eerste kans viel in de 24e minuut te noteren. Thijs van Pol schoot naast uit een voorzet van Justin Houwers. Nog in dezelfde minuut was de spits opnieuw dichtbij; zijn kopbal belandde op de paal en Groene Ster-keeper Lennart Quaden deed de rest.

In het vervolg van de eerste helft was er veelal evenwicht en dat veranderde aanvankelijk niet na de hervatting. Tot de 51e minuut. Thommie Vluggen kreeg wat ruimte op de linkerflank, zette een actie in en verraste Bono Barten: 0-1.

Gezien het geringe aantal kansen dat Gemert tot dat moment bij elkaar had gebald, dreigden de zwartwitten een moeilijke middag tegemoet te gaan. En dat was ook het beeld halverwege de tweede helft. Gemert probeerde het amechtig, maar vond nauwelijks tot geen gaten in de gesloten Heerlense defensie.

Groene Ster voetbalde wat gemakkelijker, maar kon ook zelf weinig kansen afdwingen tegen de Gemertse verdediging, met een uitblinkende Mark Westerlaken. Eén keer haalde het Gemertse publiek opgelucht adem. In de 76e minuut schoot invaller Steff de Wit de bal nipt voorlangs, waardoor de thuisploeg in de wedstrijd bleef.

Dat zou de gasten uiteindelijk duur komen te staan. Het was niet vreemd dat er een standaardsituatie aan vooraf ging. Reinald Boeren had inmiddels met Sem Jansen en Hazem Ben Rouba nieuwe krachten ingebracht, toen Gemert een corner mocht nemen vanaf de  linkerkant. De voorzet werd binnengekopt door Joop Daniëls, die over het hoofd was gezien door de verdedigers van Groene Ster. De gelijkmaker werd innig binnengehaald door het zwartwitte kamp, een punt had waarschijnlijk al tot tevredenheid geleid, maar het werd nog mooier, véél mooier.

Binnen een paar minuten draaide Gemert de zaken volledig om. In de 86e minuut bracht Thijs van Pol de stand op 2-1, na een assist van Ralf Kemper. De spits stond geheel tegen de gewoonte in al een paar weken droog, maar liet zich deze kans niet ontnemen; doelman Quaden was kansloos.

Groene Ster moest nu natuurlijk zelf op jacht in de dying seconds en Gemert genoot van de ruimte die het in de 85 minuten daarvoor eigenlijk nauwelijks had gehad. Willem den Dekker lanceerde Thijs van Pol met een fraaie dieptepass en de spits maakte het subliem af: buitenkantje voet.

Dat de 3-1 misschien niet de veldverhoudingen van deze zondagmiddag weergaf, op sportpark Molenbroek maalde niemand erom. De scheidsrechter floot direct voor het einde.  De 3-1 was de vierde achtereenvolgende zege op eigen veld voor de zwartwitten, die daarmee naar de vierde plaats stijgen in de derde divisie.

GEMERT: Barten; Leijten, Westerlaken, Jacobs, Houwers (74. Sem Jansen), Habraken, Brouwers, Den Dekker, Daniëls (85. Ben Rouba), Kemper (89. Brugmans), Van Pol.

Meer foto’s van Wenda en Silke van den Boogaard in het album op deze site.