Zwakke start velt Gemert in Utrecht

18 september 2022

Gemert is zonder buit teruggekeerd uit Utrecht. Het werd liefst 4-1 voor Hercules, waarbij de schade volledig in een van Gemert-kant zeer zwakke eerste helft werd opgelopen.

Gemert was volslagen onherkenbaar op sportpark Voordorp. De ploeg was in de laatste drie wedstrijden defensief juist redelijk solide, maar hield in Utrecht open huis. Het ging al na vier minuten mis, toen Lars Vermeulen de 1-0 binnenschoot. Het was, achteraf gezien, het startsein voor een dramatisch vervolg.

Al snel stond de ploeg op een onoverbrugbare achterstand. Oussama Lahri tikte de 2-0 binnen op aangeven van Tim Waterink en niet veel later stond ook de 3-0 op het bord. Romeo Okonkwo ging bij de opbouw in de fout, leverde de bal in bij Vermeulen, die gemakkelijk kon afronden.

Gemert was danig de kluts kwijt en kwam er zelf voetballend nauwelijks aan te pas. De ploeg won weinig persoonlijke duels, speelde zonder overtuiging, kwam nooit tot een fatsoenlijke aanval en greep verdedigend telkens te slap in. De poel van ellende werd nog wat dieper, toen Steff van Rooijen de vierde voor Hercules binnenprikte: 4-0. Zo kreeg Gemert in ruim een half uur net zoveel goals tegen als in het hele seizoen tot nu toe.

Enig teken van leven kwam pas vlak voor rust. Jasper Waalkens toonde zijn specialiteit en draaide een vrije trap fraai tegen de touwen. Een beauty, maar niemand bij Gemert – inclusief Waalkens – kon erom juichen. Daarvoor was het tranendal in de 42 minuten daarvoor te groot geweest.

Reinald Boeren voerde in de rust een aantal wijzigingen door en de ploeg richtte zich in de tweede helft wel een beetje op. Maar spannend werd het nooit meer. De ploeg kreeg wel een paar kansjes, maar nog altijd was de thuisploeg gevaarlijker en had de marge ook zomaar hoger uit kunnen vallen.

Lichtpuntje was het officiële debuut van Safa Kizir. De aanvaller/middenvelder kwam deze zomer over van AWC uit Wijchen, presenteerde zich al snel als een versterking, maar raakte in de voorbereidingswedstrijd tegen Achilles Veen geblesseerd. Hij is terug en werd na rust ingebracht. Een tegenvaller is daarentegen de knieblessure van Erwin van den Broek. De linksback is voorlopig uitgeschakeld en werd in Utrecht vervangen door Tigo van Lee.

In de stand kwam geen verandering meer. Voor Gemert een wedstrijd om snel te vergeten. Dat moet ook, want komende woensdag staat een heerlijke bekerkraker op het programma als sv Urk naar Gemert komt. De winnaar plaatst zich voor het hoofdtoernooi van de KNVB-beker. Een perfect gelegenheid voor eerherstel voor onze zwartwitten.

GEMERT: Okonkwo; Brugmans (83. Migchels), Verhoeven, Jacobs (46. Verlinden), Van Lee (74. Kizir); Lammers, Meyssen, Zwanen (74. Oerlemans); Falkenstein (46. Ben Rouba), Kemper, Waalkens.