Gemert na zwaarbevochten zege op O.S.S.’20 naar 2e plaats

14 november 2021

In een naargeestig decor, zonder publiek rondom het veld, heeft Gemert zondagmiddag goede zaken gedaan. De ploeg van trainer Reinald Boeren won met 2-1 van O.S.S.’20 en stijgt daarmee naar de tweede plaats van de derde divisie B.

De zwartwitten blijven in de heerlijke flow. De ploeg verloor dit seizoen nog niet, terwijl het toch al halverwege november is en er elf competitieduels en twee bekerwedstrijden zijn afgewerkt.

De wedstrijd tegen O.S.S.’20 was zeker niet de beste van het seizoen van de Gemertenaren, maar zoals vaker al is aangetoond;  ook als de ploeg zelf niet het hoogste niveau aantikt, blijft het een taai, moeilijk te kloppen gezelschap. Gemert had het tegen de Ossenaren bij vlagen best moeilijk, maar veel echte kansen gaven de zwartwitten niet weg. Het scorende vermogen dat in de ploeg huist, verdeeld over meerdere spelers, kan dan altijd het verschil maken.

Gemert startte zondagmiddag zonder doelman Stefan Tielemans, die met een bovenbeenblessure moest toekijken. Hij werd vervangen door Stijn Goossens. Verder waren er geen verrassingen in de basiself te noteren.

Gemert-O.S.S.’20 werd een wedstrijd zonder veel kansen. In de eerste helft waren de dreigende  momenten op de vingers van een hand te tellen. In de beginfase tastten de ploegen elkaar lange tijd af. Gaandeweg leek O.S.S.’20 zich meer balbezit toe te eigenen, maar zoals gezegd: dat leidde niet tot uitgespeelde mogelijkheden. Aan de andere kant had ook Gemert moeite om de opponent zijn wil op te leggen. De ploeg was vaak slordig, waardoor de aanvalsopbouw dikwijls vroegtijdig strandde.

Erwin van den Broek probeerde het een keer met een afstandsschot en O.S.S.’20 dook een paar keer gevaarlijk op in het Gemertse strafschopgebied, maar de eerste echte kans deed zich pas voor in de 44e minuut. De geelblauwen waren dichtbij de 0-1, maar de bal ging bij de eerste paal naast.

Gemert realiseerde zich dat het de tweede helft beter kon en moest en startte na de hervatting ook prima. Dat leidde al tot een paar gevaarlijke momenten en in de 54e minuut ook tot de voorsprong. Het was een prachtige goal. Joost Habraken passte op Willem den Dekker, die een actie maakte en de bal vervolgens voorbracht. Geen gemakkelijke bal voor Ralf Kemper, maar de spits maakte het vakkundig af: 1-0.

Dat was een heerlijke ruggensteun voor de zwartwitten, zeker omdat de kansen zo spaarzaam waren, aan beide kanten. Ongelukkig kwam de gelijkmaker op het bord. Stijn Goossens leek iets te veel tijd te nemen bij een lange trap en beging – in de ogen van de scheidsrechter – een overtreding op de aanstormende speler van O.S.S.’20. De meningen waren verdeeld, maar de scheids was niet te vermurwen. Tim Waterink maakte er vanaf elf meter 1-1 van.

Dat was een domper voor de thuisploeg en even leek O.S.S.’20 door te pakken. Gemert werd onder druk gezet en even was het spitsuur in het Gemertse strafschopgebied, maar Stijn Goossens stond zijn mannetje en langzaam herstelden de zwartwitten het evenwicht.

De wedstrijd leek vervolgens op een gelijkspel af te stevenen – en daar had het Gemertse kamp vrede mee kunnen hebben – toen de bal in de 84e minuut via Yentl Meyssen bij Willem den Dekker belandde. De middenvelder, na afloop uitgeroepen tot ‘Man of the Match’  draaide om zijn eigen as en verraste de Osse doelman met een inzet in de verre hoek. Niet hard, maar hard genoeg om de Gemertse supporters thuis achter de livestream te doen opveren: 2-1. Mooi doelpunt!

In de resterende minuten zette Gemert zich schrap en bleef de marge in tact, waardoor Gemert de zesde driepunter van het seizoen kon bijschrijven. Het blijft boven verwachting goed gaan met de zwartwitten, die het seizoen inzetten met handhaving als doel maar zich nu bovenin de ranglijst terugvinden.

Volgend weekend staat er opnieuw een topper op het programma. Een derby bovendien. Dan gaat Gemert op bezoek bij UNA, de huidige nummer drie op de ranglijst.

GEMERT: Goossens; Leijten, Van Loon, Jacobs, Van den Broek (87. Brugmans), Lammers, Habraken, Den Dekker, Mezziani (46. Meyssen), Daniels (70. Falkenstein), Kemper.

Meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het album op deze site.