Zeer pijnlijke middag vv Gemert

14 oktober 2018

Gemert heeft een zeer pijnlijke middag achter de rug. Na een wervelende openingsfase (3-0) zakte de ploeg van  trainer Reinald Boeren volledig door zijn hoeven tegen Alphense Boys. De cijfers op het scorebord na negentig minuten spraken boekdelen: 3-5.

Ai ai, die kwam hard aan. Gemert won vijf keer op rij, maar was zondag zelf debet aan de ontluisterende laatste uur op sportpark Molenbroek. Want wat zag het er rooskleurig uit in de beginfase. De zwartwitten – zonder Willem den Dekker (gebroken jukbeen) en Dennis Groen – schoten uit de startblokken en profiteerden al in de tweede minuut van weifelend optreden in de Alphense defensie. Thijs van Pol leek de fouten al af te straffen, maar uiteindelijk maakte Ralf Kemper het karwei af. Hij stond bijna op de achterlijn, maar kreeg de bal toch nog tussen de palen: 1-0.

Het bleek de opmaat voor een heerlijk vervolg. Na 11 minuten stond de 2-0 al op het bord. Thijs van Pol herhaalde zijn kunststukje van vorige week tegen Nuenen en lobde de bal prachtig over de doelman van Alphense Boys heen. En de koek was nog lang niet op, want even later produceerde Jens Leijten op rechts een feilloze voorzet, die door Thijs van Pol al even knap werd binnengekopt.

Zo stond het in een vloek en een zucht 3-0 en was er he-le-maal niemand op sportpark Molenbroek die nog twijfelde aan een zonnige afloop. Het is voer voor psychologen, maar waarschijnlijk vatte die gedachte ook post in de hoofden van de Gemertenaren. Want in het laatste kwartier diende de beroerde tweede helft zich al een beetje aan. Alphense Boys kreeg de gelegenheid om uit de schulp te kruipen.

Bij de 2-0 was er al een doelpunt afgekeurd voor buitenspel, in het laatste kwartier vielen de goals  wel. In de 27e minuut maakte Arjan Ouwendijk er 3-1 van. Dat had een waarschuwing moeten zijn voor de thuisploeg, maar dat was het niet. Nog voor rust mikte Mike Havelaar er 3-2 van en schoot daarmee Alphense Boys terug in de wedstrijd.

De rust leek een welkome onderbreking. Maar niets was wat het leek, zondagmiddag op sportpark Molenbroek. Na de hervatting bleef het spelbeeld hetzelfde. Gemert had ‘het’ niet meer, kwam te vaak te laat en liet teveel duels lopen. De gelijkmaker hing in de lucht en viel ook, in de 54e minuut. Thijs Hoogenboom was dit keer het goudhaantje. Zijn inzet rolde langzaam voorbij de gestrekte Bono Barten in de touwen: 3-3. Op dat moment was Jens Leijten met een ogenschijnlijk stevige blessure al afgelost door Balder van Osch.

In de periode die volgde leken de zwartwitten de controle een beetje terug te pakken, maar ook niet meer dan dat. Kansen op een hernieuwde voorsprong waren er niet. Alphense Boys was dreigender. In het laatste kwartier ging het helemaal mis. De 3-4 viel in de 75e minuut. De bal was bij een Alphense voorzet minimaal een halve meter over de achterlijn, maar dat werd niet gezien door de assistent-scheidsrechter. De Gemertse defensie wachtte op het fluitje (dat niet kwam) en zag Boris Zanoli de bal simpel en zonder tegenwerking binnenwerken: 3-4.

De 3-5 viel uit een penalty. De bal werd van dichtbij hard tegen de hand van Lars Teuben aangeschoten. De scheids zag er een strafschop in. Thom Nouwens wist er wel raad mee.

Zo mocht Gemert zich in de slotfase met recht beklagen over de arbitrage, maar de zwartwitten wisten ook dat de wedstrijd op een ander vlak was verloren. Dat gebeurde door eigen falen na de fantastische beginfase. Het puntenverlies was zwaar onnodig en een enorme domper na de reeks van vijf zeges. In de komende dagen moet de ploeg zich oprichten. Volgende week wacht in Utrecht de confrontatie met nummer laatst Papendorp.

GEMERT: Barten; Teuben (75. Lalisang), Vermeulen, Jacobs, Van den Broek; Leijten (54. Van Osch), Houwers, Van Brussel; Kemper, Van Pol, Vereijken (86. Van Zon).