Zaterdagavond derby Gemert-Blauw Geel’38!

12 september 2019

Twee seizoenen stond hij niet op de kalender, maar aanstaande zaterdag (14 september) wordt ie in ere hersteld; de derby Gemert – Blauw Geel’38. De onderlinge duels zijn vaak enerverend en spannend en herbergen altijd veel strijd. Ook de aflevering van komend weekeinde belooft weer een absolute kraker te worden.

Gemert zal  met het nodige zelfvertrouwen aan de aftrap verschijnen. Onze zwartwitten haalden uit de laatste twee uitwedstrijden tegen OFC en FC Lienden vier punten. Gemert liet in deze wedstrijden zien dat het een hecht collectief kan zijn. Achterin staat de ploeg als een huis en er wordt weinig weggegeven. Voorin draait Thijs van Pol alweer bovenmodaal met vier treffers uit twee duels (uit tegen OFC was hij er vanwege ziekte niet bij). Gemert wacht bovendien nog op de terugkeer van Ralf Kemper, die hopelijk snel weer op het veld terug te zien is, al zal zaterdag waarschijnlijk nog te vroeg komen.

Blauw Geel’38 kent met de volle winst uit drie duels een heuse raketstart en is samen met het eveneens nog foutloze Groene Ster op dit moment koploper in de derde divisie. Weinigen in Veghel hadden een dergelijke start verwacht van hun ploeg. Blauw Geel nam in de zomer namelijk afscheid van een paar belangrijke spelers. Vooral het verlies van doelman Brahim Zaari, vorig seizoen door velen gezien als de beste doelman van de derde divisie, werd beschouwd als een aderlating. De nieuwe doelman Ralph Vos lijkt vooralsnog echter een prima vervanger.  Ook uit de jeugd sloten er met onder andere Ben van den Nieuwenhof een paar veelbelovende spelers aan.

Niels van Casteren, inmiddels alweer enkele jaren aan het roer in Veghel, had in de voorbereiding even tijd nodig om tot zijn ideale elf en speelwijze te komen. In de rust van de bekerwedstrijd tegen eersteklasser Sliedrecht, bij een 0-1 achterstand, besloot Van Casteren om het over een andere boeg te gooien en sindsdien loopt het als een trein op het Prins Willem Alexander Sportpark. De doelcijfers spreken voor zich. Blauw Geel heeft zeven doelpunten voor en slechts één tegen. Achtereenvolgens UNA, Quick en EVV werden aan de zegekar gebonden.

Er zal zaterdagavond ongetwijfeld weer een lekkere derbysfeer hangen op sportpark Molenbroek als Gemert en Blauw Geel’38 elkaar voor de eerste maal in de derde divisie ontmoeten. Gezien de geringe afstand tussen Gemert en Veghel zal het waarschijnlijk druk worden. Een mooi decor voor een heerlijke pot voetbal.

Kan Gemert Blauw Geel’38 de eerste punten van het nieuwe seizoen afhandig maken? Zaterdagavond rond de klok van negen zullen we het weten.

Graag tot zaterdag op sportpark Molenbroek, waar het eerste fluitsignaal om 19.00 uur klinkt.