Willem den Dekker: met ED-trofee naar De Treffers

9 juli 2022

Met een fraaie individuele ereprijs op zak begint hij zondag aan een nieuw avontuur. Willem den Dekker werd vrijdagavond tijdens het amateurvoetbalgala van het Eindhovens Dagblad uitgeroepen tot ‘Speler van het Jaar’ in de regio Helmond. ,,Een mooie waardering”, zegt hij over de trofee, die hij kreeg overhandigd door PSV’er Mauro jr.

Eigenlijk was de avond in eetcafé De Verlenging van het Philips Stadion ook het sluitstuk van zijn tijd bij vv Gemert. Zondag staat de eerste training op de rol bij zijn nieuwe club, tweededivisionist De Treffers in Groesbeek. Hij kijkt terug op ‘vier heel mooie seizoenen’ bij de zwartwitten.

,,Het enige wat jammer was, is dat twee van de vier seizoenen onderbroken werden door corona. Mijn eerste jaar hier was geweldig, met de wedstrijd tegen Feyenoord en de promotie naar de derde divisie. In mijn tweede seizoen – het eerste in de derde divisie – deden we het hartstikke goed, totdat corona toesloeg. Het derde jaar werd al heel snel onderbroken vanwege corona en afgelopen seizoen was er een met heel veel hoogtepunten en een slecht einde.”

Hoe het op het laatst mis heeft kunnen gaan, vraagt hij zichzelf nog wel eens af. ,,Ik weet het ook niet. Ik heb het er echt wel even moeilijk mee gehad. Inmiddels realiseer je je toch ook dat het een topjaar is geweest. Zeker qua team. Dit was echt een hechte ploeg, een eenheid, waarin iedereen voor elkaar wilde vechten. Dat is toch de basis voor goede prestaties. Ook in de laatste fase, waarin we het niet meer konden brengen, zijn we dicht bij elkaar gebleven en hebben we elkaar nooit verwijten gemaakt.”

Twee doelpunten in Den Haag
Hijzelf kende een persoonlijk hoogtepunt met zijn twee doelpunten in het bekerduel met ADO Den Haag. Voor het oog van tv-kijkend Nederland hield hij zijn ploeg lang in de race voor een megastunt. ,,Op het ED-gala werd je vooral daarop aangesproken…Is niet erg, ik heb zelf de samenvatting ook nog wel een paar keer teruggezien. Het hele bekertoernooi was geweldig. In Gemert leeft dat altijd enorm. Op zo’n doordeweekse avond tegen TEC of vier jaar geleden tegen Hoek, met een vol sportpark, de lichtmasten aan…de sfeer die er dan hangt, daar kan ik dan echt kippenvel van krijgen.”

Bij Gemert schreef Reinald Boeren hem zo’n beetje als eerste op bij het maken van de opstelling. Wekelijks was hij belangrijk voor het elftal. Bij De Treffers gaat hij proberen om ‘net zoiets op te bouwen’. ,,Het is best spannend om na vier jaar, waarin je helemaal je plekkie hebt gevonden, opnieuw te beginnen. Maar ook een mooie uitdaging. Ik hoop snel in het ritme te kunnen komen, de trainer (ex-prof Leeroy Echteld, red.) te overtuigen van wat ik kan en zo een basisplaats af te dwingen.”

Gemert als een warm nest
Onlangs is hij samen met vriendin Janne pal aan het Gemertse sportpark gaan wonen. ,,Hoeveel mensen de laatste maanden niet gezegd hebben: ‘nu woon je bijna op het sportpark en ga je ergens anders voetballen….’ Maar deze kans wilde ik niet laten lopen, de tijd is er rijp voor. Ik denk ook dat De Treffers de juiste keuze is. Sportief en qua club. Gemert is als een warm nest, maar ook De Treffers is een hechte, gezellige club. Dat trekt me altijd wel aan. Toen ik van Erp naar Gemert kwam, zei ik: zo gezellig als bij Erp wordt het niet meer. Nu zeg ik hetzelfde over Gemert, maar wellicht heb ik het straks weer mis.”

De zwartwitten blijft hij van nabij volgen. ,,Het is jammer dat er nu zoveel spelers in één keer weggaan. Maar allemaal om andere redenen: enkele spelers stoppen, de andere gaat een niveautje lager spelen, of juist hogerop. Het zal in de voorbereiding en begin volgend seizoen best even wennen zijn met alle nieuwe gezichten, maar uiteindelijk gaat het weer helemaal goed komen, daar ben ik van overtuigd.”