Wat een prachtige avond: Gemert stunt tegen TEC (3-1)

22 september 2021

Gemert heeft woensdagavond voor een enorme verrassing gezorgd. TEC, de  nummer drie van de Tweede Divisie, werd op een sfeervol sportpark Molenbroek met 3-1 teruggewezen. Daarmee zitten de zwartwitten zaterdagavond in de koker bij de loting voor de eerste ronde van het hoofdtoernooi van de KNVB-beker.

Wat een avond! Wat een heerlijke voetbalavond! Gemert wist dat een stunt nodig was om verder te bekeren en een stunt werd het. Toen de scheidsrechter na negentig spannende, enerverende minuten voor het laatst op zijn fluit blies, stormden de jeugdige fans van Gemert het veld op om samen met de spelers het feestje te vieren.

Diezelfde Gemertse supporters wreven zich na de eerste twintig minuten eens goed in de ogen. Op het scorebord stond een 2-0 voorsprong en daar had werkelijk niemand rekening mee gehouden. Het spelbeeld was misschien zoals verwacht – met TEC het meest in balbezit – maar Gemert ging perfect om met de ruimte die er ook lag.

Nadat iedereen even opgelucht had adem gehaald toen Jens Leijten de bal via de borst ongelukkig op de paal liet stuiteren, werd Gemert met uitstekend voetbal vanuit het middenveld regelmatig dreigend. In de 13e minuut leidde dat tot een prachtig doelpunt. Joop Daniels stoomde op vanaf rechts, legde de bal panklaar voor Willem den Dekker, die verwoestend uithaalde: 1-0 en sportpark Molenbroek stond voor het eerst op zijn kop.

Die treffer gaf vertrouwen. Gemert liet TEC bewust een beetje komen, hield de rijen gesloten en probeerde van daaruit toe te slaan. Dat lukte in de 20e minuut opnieuw. Joop Daniels – de Tielse defensie wist zich geen raad met hem – kreeg op aangeven van Joost Habraken weer vrij baan op rechts. Dit keer werd de voorzet gekeerd door een Tielse verdediger en verdween het leer zomaar voor de tweede keer in de touwen: 2-0.

Een ongekende weelde, maar TEC was hardleers, want vijf minuten later had het zomaar 3-0 kunnen staan. De kans was niet te versmaden, maar Joop Daniels en Ralf Kemper kregen de bal uit een voorzet van Hazem Ben Rouba net niet in de gewenste richting.

TEC was wel dominant en kreeg ook kansen. De Gemertse verdedigers bleven dicht bij elkaar en als de nood toch aan de man was, stond er de uitblinkende keeper Stefan Tielemans. Zondag tegen DEM viel hij uit met een blessure, maar hij was tijdig opgelapt om zich woensdagavond te onderscheiden. Een keer belandde de bal wel in de touwen, maar werd de goal afgevlagd voor buitenspel.

De rust werd met 2-0 bereikt en Gemert maakte zich op voor een hete tweede helft. En dat was terecht. Want een paar minuten na de hervatting was het al raak. Guido van Rijn prikte knap raak bij de tweede paal: 2-1.

Die aansluiting gaf het toch al getergde TEC nieuwe energie. Trainer en ex-prof Hans van de Haar wisselde aanvallend en bracht spits Junior Ebobo – bijna twee meter lang – en Gemert kreeg het een fase zwaar te verduren. Ebobo, Camara, ze kregen allemaal kansen op de gelijkmaker, maar Tielemans en co stonden hun mannetje en staken overal een hand of voet tussen. Samen met wat geluk bleef de marge in stand.

Gemert werkte zich een slag in de rondte. De ploeg wist dat succes alleen bereikbaar was met 110 procent inzet en dat was zichtbaar: ze gingen tot het gaatje en dat voelde het publiek.  Erwin van den Broek werd in de slotfase geblesseerd vervangen door Yentl Meyssen, de 24-jarige Vlaming die daarmee debuut maakte voor Gemert.

Het offensief van TEC doofde richting het einde. Langzaam maar zeker kreeg Gemert weer meer controle over de wedstrijd en werden ook weer wat aanvallende speldenprikken uitgedeeld. Een paar minuten voor tijd begon het Grote Genieten. Ralf Kemper werd weggestuurd op rechts, zijn voorzet was afgemeten en Willem den Dekker – weer hij – stond op de juiste plaats om alle twijfels te laten verdwijnen. De wedstrijd was beslist, de ontlading groot.

In de resterende minuten kwam Gemert niet meer in gevaar, na het laatste fluitsignaal resulterend in een prachtig feestje, dat deed terugdenken aan de wedstrijd tegen HSV Hoek van drie jaar geleden. Toen kwam een paar dagen later Feyenoord als tegenstander uit de loting. Dat kan komende zaterdag niet, omdat de clubs die Europees spelen (PSV, Feyenoord, Ajax, AZ en Vitesse) pas een ronde later invoegen. Alle andere clubs gaan wel de koker in.

Wat het gaat worden? Zaterdagavond weten we het. Een dag later spelen we de derby tegen Blauw Geel. Het zijn mooie dagen voor zwart en wit….

GEMERT: Tielemans; Leijten, Brugmans, Van Loon, Van den Broek (85. Meyssen), Lammers, Ben Rouba (71. Falkenstein) Habraken, Den Dekker, Daniels (76. Jacobs), Kemper.