Een warm Frans Habetstoernooi 2017

28 mei 2017

Is het voor de JO13 (jeugd onder 13) Frans Habetstoernooi normaliter al ‘warm’, ‘knus’ en ‘gezellig’, dit jaar was het vooral warm, maar gelukkig niet van een zodanige invloed dat het er dan ook minder gezellig op is geworden. Je merkte aan de deelnemers dat ze zich vooraf goed hadden ingesteld op zo’n warme dag en al lag het tempo soms niet zo hoog, gevoetbald werd er en waren de wedstrijdjes van een leuk niveau.

Alle wedstrijden konden tijdig starten en stonden, grotendeels, onder de bezielende leiding van onze eigen jeugdscheidsrechters die veel waardering oogstten met hun professionele fluiten. De prijs voor de poulewinnaars was een hele mooie beker en de verschillende teams deden ook uitermate hun best om die te veroveren.

Waren de winnaars van poule 1 (sv Deurne JO13-1) en poule 2 (Boekel Sport JO13-2)  afgetekend, in poule 3 was het nog tot op het allerlaatste moment spannend. Uiteindelijk was de winnaar BMC JO13-3  op basis van een beter doelsaldo (+2) ten koste van onze eigen vv Gemert JO13-6. Zoals elk jaar stelde de naamgever van dit toernooi 2 extra prijzen beschikbaar voor de “meest bijzondere speler en speelster” van het toernooi. ‘Bijzonder’ niet in de vorm van  mooiste doelpunt, beste aanvaller of verdediger, maar bijzonder in de vorm van bezieling/gedrag/spelvreugde/sfeermaker etc. Oftewel spelers die niet om het uitblinken worden gemist maar diegene die pas gemist worden als ze er een keertje onverhoopt niet bij zouden zijn omdat ze juist van een andere toegevoegde waarde zijn voor het team. Of zoals Frans zelf verwoorde; ,,bijzondere personen onder de mensen zijn de jus van het leven”.

Frans nam zijn taak ook uitermate serieus en liep als een volleerde scout alle wedstrijdjes af om de juiste keuze te kunnen maken. In tegenstelling tot andere scouts, die nagenoeg anoniem hun werk verrichtten, had Frans zijn haren een felle rode kleur gegeven. Misschien ook wel onbewust om te accentueren dat hijzelf ook in de categorie ‘bijzonder’ valt, althans dat is wat ik van anderen kreeg te horen.

Uiteindelijk heeft hij er twee uit weten te kiezen hoewel ik zeker weet dat hij er wel 100 naar voren had willen halen. Julia Maas (Mariahout JO13-2) en Lansana Traoré (SV DSV JO13-2) deelden samen de eer en werden, letterlijk, nog eens extra in het zonnetje gezet. De deelnemers vertrokken moe en oververhit huiswaarts en de organisatie maakte zich op voor het tweede gedeelte van het toernooi; JO15. Terwijl de nieuwe teams zich melden bij de organisatie, de scheidsrechters hun verminderde vochtniveau weer aanvulden, tikte de thermometer de 31 graden aan maar starten de eerste wedstrijden toch weer netjes op tijd. Altijd fijn voor de organisatie dat iedereen tijdig aanwezig is, geeft meteen een hoop rust in het secretariaat.

Om beter om te kunnen gaan met de tropische hitte hadden we nu in de wedstrijden een korte rust ingebouwd om de spelers de gelegenheid te geven om wat water bij te tanken en het kunstgras hebben we vandaag ook maar links laten liggen. Op het eind van de middag konden we de balans opmaken. De poulewinnaars waren: Nuenen JO15-2, RKSV Rhode JO15-4 en RPC Eindhoven JO15-3 (op basis van een beter doelsaldo). Spannend was nog de wedstrijd tussen Nuenen en Handel voor de winst van poule 1. Ondanks de fabuleuze reddingen door de keeper én de geweldige inzet van de spelers slaagde Handel er helaas niet in om te winnen. Na een 1-1 stand trok Nuenen de wedstrijd naar zich toe en was het afgelopen met de pret. 1-3 voor Nuenen en poulewinnaar. Ook voor JO15 werden door Frans spelers naar voren gehaald als ‘meest bijzondere speler/speelster’. Deze eer verdienden Job Michiels van SV Deurne JO14-1 en “de meiden van de Mortel” Emma, Brit, Janne en Lonneke.

Na afloop kon de organisatie overladen met complimentjes van de leiders/ouders tevreden terugkijken met de gedachte ruim 400 spelertjes een leuke voetbalmorgen/middag bezorgd te hebben.