vv Gemert op weg naar rookvrij….

12 september 2020

De oplettende bezoeker zal het snel opmerken. Vanaf deze week hangen op de accommodatie van vv Gemert banners gericht tegen het roken rond sportvelden. Voetbalvereniging Gemert sluit zich vol overtuiging aan bij deze campagne, maar wat betekent het precies?

Vorig jaar kondigde de landelijke voetbalbond KNVB al aan dat vanaf dit seizoen alle Eredivisie- en Keuken Kampioen Divisieclubs rookvrij zijn. Alle circa 3.000 amateurverenigingen volgen in 2025. Dan mag er zowel binnen als buiten niet meer gerookt worden. Zoals bekend zijn op dit moment de kantines van de clubs al rookvrij.

Het is een breed gedragen maatschappelijke trend dat het roken wordt ontmoedigd. Sportverenigingen in Gemert-Bakel willen daar zeker niet bij achterblijven. In de voorbije maanden heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente en de andere clubs op sportpark Molenbroek om het beleid vorm te geven. Elke club houdt hierin een eigen verantwoordelijkheid en regie qua fasering, maar zeker is dat we samen met rasse schreden op weg gaan naar een rookvrij sportpark Molenbroek.

Daarbij sluiten de clubs en de gemeente aan bij de landelijke beweging ‘De rookvrije generatie’, die als doelstelling heeft kinderen te laten opgroeien in een volledig rookvrije omgeving. In openbare gebouwen, in de horeca en op de werkvloer geldt al langer een verbod op roken. Ook langs de lijn bij de eigen club mag de jeugd niet meer in aanraking komt met sigarettenrook. Sporten en bewegen zijn juist gezond, en dat gaat nog beter in een gezonde sportomgeving!

Met de banners en een actief ontmoedigingsbeleid probeert vv Gemert de bewustwording te vergroten en het roken op de accommodatie direct terug te dringen. Elk jaar worden daarin nieuwe stappen gezet, zodat we ons complex over enkele jaren daadwerkelijk ‘rookvrij’ kunnen verklaren.

Wij hopen daarbij op de medewerking van onze leden, ouders, grootouders en andere bezoekers van ons complex en roepen hen op om samen voor een gezonde en dus rookvrije omgeving voor onze actieve voetballers en de toeschouwers te zorgen.

Bij voorbaat dank.

Bestuur vv Gemert