Verdienstelijk gelijkspel Gemert tegen Helmond Sport

15 augustus 2020

Gemert heeft zaterdagmiddag op eigen veld  in een oefenduel eerstedivisionist Helmond Sport op een 1-1 gelijkspel weten te houden. De profs uit Helmond kwamen voor rust nog wel op voorsprong, maar vlak voor tijd zorgde de ingevallen Jeremy Raaijmakers voor de zeker niet onverdiende 1-1 eindstand.

Voorafgaand aan het duel stond voorzitter Carlo Hazenveld uitgebreid stil bij het feit dat onze vereniging in de afgelopen voetballoze periode afscheid heeft moeten nemen van een drietal prominente leden.

Allereerst clubicoon Mari Rovers, die op 24 maart j.l op 62-jarige leeftijd overleed. Mari drong als talentvol doelman in het seizoen 1976-1977 door tot de A selectie en maakte als tweede doelman deel uit van het Gouden Gemert dat in de jaren 70 van de vorige eeuw in een ruk promoveerde van de vierde naar de eerste klasse. Daarnaast moest Gemert de afgelopen maanden ook afscheid nemen van de zeer gewaardeerde leden Joop van Lee (82) en Hennie Maas (69) die als horecaondernemer ook nog jarenlang sponsor was van onze club. Met een minuut stilte werden de drie voor het eerste fluitsignaal herdacht.

Nadat de bal aan het rollen was gebracht op het broeierige Sportpark Molenbroek kreeg Gemert al snel de mogelijkheid om op voorsprong te komen. Na 3 minuten kreeg Johan van Lierop een grote kans toen de Helmond Sport defensie niet op stond te letten. De spits kon de trekker echter niet overhalen voor de thuisclub.

Hierna nam Helmond Sport het heft wat meer in handen en dit resulteerde in de 18e minuut in de openingstreffer van Bertaccini die uit een corner doel trof. Veel meer dan dat konden de profs, die wel het meeste balbezit hadden, niet brengen in de eerste helft. Gemert, dat goed tegenstand bood, kon echter ook nauwelijks gevaarlijk worden.

Pas 5 minuten voor rust kregen de zwartwitten weer een goede mogelijkheid, maar de kopbal van Willem den Dekker werd door doelman Koot onschadelijk gemaakt.

Na rust werd er zoals gebruikelijk in dit soort duels flink doorgewisseld. Aan het spelbeeld veranderde dit echter niets. Helmond Sport had ook nu weer het meeste balbezit maar werd nauwelijks gevaarlijk. Sterker, de beste kansen in de tweede helft waren voor de thuisclub. Twintig minuten voor tijd had de sterk ingevallen Jeremy Raaijmakers Gemert op gelijke hoogte moeten brengen, maar helaas schoot hij op aangeven van Willem den Dekker over.

Toch zou de van Sparta’25 overgekomen Raaijmakers de hoofdrol voor zich opeisen in deze wedstrijd, want 2 minuten voor tijd tekende hij met een schitterende actie en dito uithaal voor de 1-1 eindstand en het derde gelijkspel op rij voor Gemert in deze voorbereiding.

Startopstelling Gemert: Bono Barten, Jens Leijten, Mark Westerlaken, Erik van Loon, Gregory Lammers, Coen Brouwers, Willem den Dekker, Joost Habraken, Joop Daniëls, Moreno Koenders en Johan van Lierop.