Thijs Fonken stopt na zeven seizoenen als jeugdtrainer

28 mei 2020

Geruisloos. Zo kun je zijn afscheid door de coronacrisis toch wel noemen. Geen laatste wedstrijd of afsluitend toernooi. Zijn slotstuk was er een zonder publiek. Thijs Fonken sloot zijn periode als jeugdtrainer bij Gemert deze week af met een 1,5 metertraining. Want een jaar na zijn vertrek als speler laat Thijs sportpark Molenbroek ook achter als coach.

Liefst zeven seizoenen was hij in de opleiding van Gemert werkzaam. Dit jaar had Thijs de leiding bij de Onder 17-1, daarvoor trainde hij de O15-1, O13-1 en O11-1 elk twee seizoenen. ,,De keuze om de club te verlaten doet nog steeds veel pijn”, biecht Thijs op.
Zijn werk noopt hem tot stoppen. ,,Ik wil personal trainer worden in een sportschool waar ik momenteel al uren maak. Daarvoor moet ik meer tijd hebben, ook om cursussen te volgen. Een team trainen is daarmee niet meer te combineren helaas. Ik weet nu al dat ik het ga missen. De wedstrijden, de spanning, de jongens. Door de band die ik met de spelers heb opgebouwd de afgelopen jaren zie ik ze ook als mijn vrienden.”
Zijn spelers heeft Thijs in zijn hart gesloten, de mooie momenten gaan niet meer uit zijn hoofd. Zo weet hij nog dat hij via school als stagiair begon bij de Onder 11 met Jordan van Lee. Dat hij even later kampioen werd met die leeftijdsgroep. ,,Vooral wedstrijden met profclubs zijn blijven hangen. De 1-0 tegen NEC O13 in het seizoen 2015/16 toen één kans genoeg was, die keer dat we Fortuna Sittard O13 helemaal wegspeelden. Een club waarvan ook in de O15 wonnen: volledig terecht met 2-3 tegen een team dat alle vijftien (!) duels had gewonnen.”
Als hoogtepunt noemt Thijs ook de bekerfinale met de Onder 15 in 2018, al ging die verloren. De tweede plek in de derde divisie een jaar eerder met de Onder 13, de toernooizeges in Nuenen en Veghel. ,,Ik heb veel mooie en spannende wedstrijden gehad door de jaren heen. UDI’19 en Blauw Geel’38 zijn altijd mooie potjes. Van dit jaar herinner ik mij de 3-2 tegen Baronie in de laatste minuut, de 4-1 zege op Nuenen thuis. Overwinningen op topploegen zijn de mooiste. Minder kwaliteit hebben maar tactisch sterker zijn.”
Lachend: ,,Ik onthoud het plezier en de gezelligheid binnen de club én ook de leuke discussies en ruzies langs de lijn. Het waren mooie jaren. Ik kom volgend seizoen zeker langs als ik tijd.”

Tekst: Dominique Pichel