Stevige oefenwedstrijd; bokaal voor UDI

4 augustus 2018

Gemert en UDI’19 hebben er zaterdagavond op sportpark De Smelen in Odiliapeel een stevige oefenwedstrijd van gemaakt. De Udenaren namen dankzij een 3-1 overwinning de Peka Kroef-bokaal mee naar huis.

Gemert en UDI staan traditioneel begin augustus tegenover elkaar in Odiliapeel. Zaterdag was de achtste achtereenvolgende confrontatie van de buren in de voorbereiding. Een graadmeter voor de krachtsverhoudingen in de competitie is het nog niet, maar het duel altijd weer een leuke start van het nieuwe seizoen, met de plaatselijke RKSV als prima gastheer.

De nieuwe Gemert-trainer Reinald Boeren had vanzelfsprekend zo vroeg in het seizoen nog niet de beschikking over de hele selectie. Een aantal jongens, zoals de nieuwe spits Thijs van Pol, is bijvoorbeeld nog niet wedstrijdfit. Met hen wordt geen risico genomen.  Ook de vakanties spelen nog een rol. Van de nieuwelingen kwamen Justin Houwers, Willem den Dekker en Sander Vereijken in actie. Doelman Bono Barten werd in de rust afgelost door Niels van Hooff, die de tweede helft voor zijn rekening nam. In het laatste kwartier maakte de 18-jarige verdediger Chiel van Wanroij zijn opwachting. De Mariahoutenaar, afkomstig uit de A-jeugd van FC Den Bosch, heeft zich aangesloten bij de zwartwitte selectie.

De eerste helft was er een met weinig kansen. De verschillen waren klein. In het eerste deel had Gemert voetballend een licht overwicht,  zonder dat het echt gevaarlijk werd. De dreiging kwam vooral van twee kopkansen van Jasper Lalisang, die nog kracht misten. In het tweede deel werd UDI dreigender. De tricolores waren in die fase ook wat doortastender. Dat resulteerde in een 1-0 ruststand. Het doelpunt kwam bij de eerste de beste kans van UDI van de voet van spits Sam Wassenberg.

In de tweede helft was het wat rommeliger, ook door alle wissels. De duels waren negentig minuten lang op het scherp van de snede. Bij vlagen werd het echt grimmig, met overtredingen op of over de rand. Gemert probeerde de gelijkmaker af te dwingen en kreeg die ook. Doelpuntenmaker in de 79e  minuut was Ralf Kemper, die daarmee de  1-1 op het bord bracht.

Zo leek het duel af te stevenen op een gelijkspel en penalty’s, maar het liep toch nog anders. Kort voor tijd was Wassenberg wakkerder dan de Gemertse defensie en prikte de spits opnieuw raak uit een van de summiere mogelijkheden die zich voordeden. De tegendoelpunten werden zo aan Gemertse zijde te gemakkelijk weggegeven.

In blessuretijd kwam zelfs een geflatteerde 1-3 op het bord te staan, toen een overtreding van Justin Houwers werd bestraft met een penalty. Rinke Pennings schoot raak, waarna de scheidsrechter meteen zijn laatste fluitsignaal liet klinken.

Al met al speelde Gemert een heel aardige oefenpot tegen de collega-hoofdklasser. De ploeg gaat zich nu opmaken voor de twee wedstrijden in het vv Gemert mini-toernooi van komend weekeinde. Vrijdagavond speelt Gemert op het eigen hoofdveld tegen Jong Achilles’29, terwijl op veld 1 tegelijkertijd de derdedivisionisten UNA en Dongen aantreden. Zondagmiddag wordt dan het toernooi hervat met om 12.30 uur het duel Dongen-Jong Achilles’29, om 15.00 uur gevolgd door Gemert-UNA.

GEMERT: Barten (46. Van Hooff); Leijten (66. Van Rooij), Vermeulen (75. Van Wanroij), Jacobs, Brugmans, Fonken, Houwers, Groen, Lalisang (59. Vereijken), Den Dekker, Olislagers (46. Kemper).