Start voetbalschool Total Control bij vv Gemert

30 april 2024

Voetbalvereniging Gemert is met ingang van de maand juni gastheer van Voetbalschool Total Control. De voetbalschool van Frank Ketelaars en Bram van Wijk gaat op woensdagmiddagen op de velden van onze club trainingen aanbieden.

Sportpark Molenbroek is de tweede locatie voor Total Control, dat al enkele jaren met veel succes actief is bij rksv Nuenen. Bram van Wijk en Frank Ketelaars zijn bekende namen bij vv Gemert. Bram van Wijk is nu trainer van Helmond Sport O14 en was in het verleden actief als jeugdtrainer bij diverse prof- en amateurverenigingen, waaronder vv Gemert. Frank Ketelaars is trainer van Helmond Sport O13, maar was als geboren Gemertenaar jarenlang actief als trainer/coach in de opleiding van de zwartwitten.

Op de ‘locatie Gemert’ krijgt Roel van de Steeg een prominente rol in de staf. Roel is de huidige trainer van Gemert JO12 en volgend seizoen Gemert JO13.

Total Control is een voetbalschool in de breedste zin van het woord; voor alle niveaus, voor alle leeftijden, voor jongens en meisjes, voor voetballers én keepers.  De trainingen bij Total Control zijn op het individu gericht en concurreren in die zin niet met de reguliere trainingen die bij de voetbalclub worden aangeboden. Vaardigheden worden gekoppeld aan wedstrijdsituaties, maar er wordt niet teamtactisch getraind.

Er wordt gefocust op techniek, coördinatie, stabiliteit, balcontrole en passing. ,,En dat doen we in een groep, je leert het meest als je het samen doet”, zegt Frank Ketelaars. ,,Je ontwikkelt elkaar. Onze benadering is daarbij in alles positief, ook in de coaching. Die is motiverend en constructief, en anders zeggen we het niet.”

Pedagogische achtergrond
Met Frank en Bram is de begeleiding bij Total Control dik in orde. Los van hun ervaring in het jeugdvoetbal heeft zowel Frank als Bram een pedagogische achtergrond en dat werkt door in de werkwijze van de voetbalschool. Beide zijn in het dagelijks leven actief als docent. Bram in het basisonderwijs, Frank op het Dr. Knippenberg-college in Helmond.

Daarnaast werkt Total Control met veel jonge, bevlogen trainers, die binnen de voetbalschool opgeleid worden om op een bepaald niveau trainer te worden. Daardoor kan een wisselwerking ontstaan met de amateurclub, zegt Frank Ketelaars. ,,Iemand maakt bij ons kennis met het trainerschap en doet als bijbaan in korte tijd veel ervaring op, die hij vervolgens ook kan inzetten bij de vereniging, bijvoorbeeld door een elftal onder zijn hoede te gaan nemen. Zo versterken de voetbalschool en de amateurclub elkaar; naar die interactie zijn we op zoek.”

Voor vv Gemert is dat ook een belangrijk argument om – naast De Baltovenaars, die al enkele jaren op zondagochtend actief zijn op de velden van vv Gemert – gastheer te zijn van een tweede voetbalschool, die verder geheel los van de vereniging opereert.

Wie meer wil weten over de voetbalschool kan terecht op de website: www.voetbalschooltotalcontrol.nl, waarbij aangetekend dat die op dit moment nog onder constructie is. Binnenkort wordt een nieuwe versie gelanceerd. Wel kun je daar al alle contactgegevens vinden. Als je vragen hebt: bel of mail!

Als introductie verzorgt Total Control een clinic op de jaarlijkse seizoensafsluiting voor de junioren van vv Gemert. Medio juni wil de voetbalschool vervolgens starten met een aantal (kennismakings-)trainingen, in augustus wordt dan het nieuwe seizoen opgestart.

Vlnr: Bram van Wijk, Roel van de Steeg en Frank Ketelaars