Slechte derby; maximale buit voor Gemert: 0-1

5 februari 2023

Gemert heeft zondagmiddag ook de tweede wedstrijd in het nieuwe kalenderjaar gewonnen. De derby tegen UDI’19 was qua niveau niet om over naar huis te schrijven, integendeel zelfs, maar de zwartwitten namen wel de maximale buit mee uit het hol van de leeuw: het werd 0-1 en opnieuw Ralf Kemper was in de slotfase de matchwinner.

De blijdschap was logisch, maar niemand bij Gemert die zich na afloop al te zeer op de borst klopte. Daarvoor was het veldspel gedurende negentig minuten te pover geweest. Maar zoals kort voor de hervatting al aangekondigd bij vv Gemert: gezien de penibele positie op de ranglijst gaat het in deze fase niet om goed voetbal. Het enige dat telt zijn punten en in dat opzicht doet de ploeg van Reinald Boeren in acht dagen uitstekende zaken tegen directe concurrenten.

De coach moest zondag wat puzzelen met zijn opstelling. Ten opzichte van het duel met Quick vorige week (2-1 zege) miste hij op het middenveld twee van de drie spelers: Joost Habraken en Gregory Lammers. Zij werden vervangen door Hazem Ben Rouba en Kees Brugmans, de routinier die kort voor de defensie opereerde.

Op sportpark Parkzicht was de druk voor de thuisploeg zo mogelijk nog groter dan die voor Gemert. Immers, UDI’19 draagt de rode lantaarn in de derde divisie en moest per se winnen om nog perspectief te houden voor het restant van de competitie.

Op het Udense natuurgras zagen de toeschouwers een erg onrustige en rommelige eerste helft, waarin geen van beide ploegen de opponent zijn wil kon opleggen. Er waren wel wat gevaarlijke momentjes, maar dat waren meer losse incidenten dan het gevolg van goed voetbal. Voor UDI’19 waren Jan van de Haterd en Jeroen Schoonhoven dreigend, voor Gemert was Ralf Kemper (bal van de lijn) het dichtst bij een treffer.

Ook in de tweede helft viel er voor de objectieve toeschouwers bar weinig te genieten, maar goed, die waren er zondagmiddag maar weinig. En voor de supporters bleef het gezien de grote belangen erg spannend. Bij Gemert werd Geert Oerlemans halverwege afgelost door Safa Kizir, waarna Jasper Waalkens op de nummer tien-positie ging spelen.

De twee kemphanen gaven elkaar ook na de hervatting weinig toe, al oogde UDI wat dreigender, met meer en minder gevaarlijke pogingen voor Van de Haterd, Roald van Hout en Van Schoonhoven. Het schot van laatstgenoemde werd prima gekeerd door Stefan Tielemans. Aan de andere kant waren er wel wat gevaarlijke momentjes voor de deur van UDI-goalie Ralf Vos, maar al met al leek een 0-0 de meest voor de hand liggende uitslag te worden.

Tot de 68e minuut. UDI-middenvelder Wietse van Lankveld incasseerde zijn tweede gele kaart, waardoor de thuisploeg met tien man verder moest. Gemert pakte daarna een overwicht, maar echte kansen kwamen daar in eerste instantie niet uit voort. De aanvallende dreiging van UDI was nu wel weg, maar de zwartwitten moesten oppassen met het weggeven van vrije trappen en corners; uit dode spelmomenten kon UDI’19 toch nog in de buurt van een doelpunt komen.

In de 85e viel de beslissing. Wout Barten, koud een paar minuten in het veld, benutte zijn kracht en ging het kopduel aan bij een hoge, verre voorzet van Jasper Waalkens vanaf de linkerkant. De bal viel voor de voeten van Ralf Kemper, die zich geen moment bedacht en zijn ploeg op een 0-1 voorsprong zette.

Een heerlijk moment voor het Gemertse kamp. Daarna moest de ploeg nog een minuut of 10 (inclusief blessuretijd) standhouden, maar dat lukte. En daarmee was de tweede opeenvolgende driepunter veiliggesteld en dat leidde tot veel lachende gezichten en gebalde vuisten bij de zwartwitten, die naar de dertiende plaats zijn geklommen en zich nu gaan opmaken voor de thuiswedstrijd tegen UNA, komende zondag.

GEMERT: Tielemans; Migchels (77. Barten), Meyssen, Jacobs, Fleuren; Brugmans, Oerlemans (46. Kizir), Ben Rouba; Waalkens (90. Falkenstein), Kemper, Herman (86. Deben).

Meer wedstrijdfoto’s van onze fotograaf Frans Brzoskowski in het album op deze site.