Seizoen Gemert strandt in Groningen

3 juni 2018

Het seizoen van Gemert 1 is voorbij. De klip Be Quick 1887 bleek uiteindelijk niet te omzeilen. De donderdag opgebouwde marge van 2-0 was op Stadion De Esserberg niet voldoende. Het werd zelfs 5-0.

Om kwart over vier klonk dus het laatste fluitsignaal. Van het enerverende seizoen 2017-2018, maar ook van de carrières van Bart van Berlo, Sven van Ommeren en Ronny van den Elzen. De aanvoerder was de enige van het drietal die zondagmiddag speelde. Ook Ruben Rodrigues en Ron Jansen speelden hun laatste minuten bij de zwartwitten.

Dat besef drong na de negentig minuten plotseling door, want tot laat in de wedstrijd had alle focus gelegen op het bereiken van de volgende ronde. De beslissende 4-0 viel in de 83e minuut. Toen liep de ballon snel leeg en berustte Gemert in zijn lot. Er kwam nog één Harens doelpuntje bij.

’s Ochtends reisde Gemert nog met goed gemoed naar Groningen, een reis van ruim 230 kilometer. Bart van Berlo was er weer bij en Gemert koesterde een mooie voorsprong van twee goals. Maar wat zich donderdagavond op sportpark Molenbroek na rust al aandiende, zette zich in Haren door. Na een eerste kansje van Ralf Kemper, draaide de thuisploeg direct de duimschroeven aan.

Gemert kwam te weinig aan voetballen toe. Dat mocht het zichzelf verwijten, de ploeg bleef onder zijn niveau, maar had ook alles met het spel van de thuisploeg te maken; felle duels, tot op en soms over het randje, een hoog tempo en continue pressing. Een rustige Gemertse opbouw zat er niet in, maar toch waren er speldenprikjes. Donderdag al bleek dat er in de laatste linie van de Groningers wat te halen viel, zondagmiddag was dat opnieuw het geval.

Be Quick stuitte tot twee keer toe op Bono Barten, maar kwam in de 23e minuut op voorsprong. Raymond Bolt lobde de bal over de Gemertse doelman in de kruising. In de 36e minuut kwam Gemert goed weg toen een kopbal van Nieboer via de paal weer in het veld stuiterde. Met wat omzettingen – Bart van Berlo ging centraal spelen – kreeg Gemert in de slotfase meer controle. De schade bleef tot rust beperkt tot 1-0, een stand die Gemert nog altijd naar de finale van de nacompetitie zou brengen.

De meegereisde Gemert-supporters hoopten op een andere tweede helft, maar kregen al snel een fikse tegenvaller te incasseren. Driever maakte er in de 52e minuut 2-0 van, waarmee de ploegen weer op gelijke hoogte stonden.

In de fase daarna probeerde Gemert de bakens te verzetten. Dat leidde tot een paar gevaarlijke momenten. Ron Jansen had een goede kans en een kopbal van Ralf Kemper ging rakelings naast. Gemert kreeg nu snel meer kleur op de wangen. Dat leidde tot de beste kans van de wedstrijd in de 65e minuut. Een kopbal van Jasper Lalisang werd knap gekeerd door de keeper van Be Quick. In de rebound kreeg Kemper een grote kans, maar zijn kopbal ging over de lat.

Achteraf was dat een cruciale fase in het duel. Een Gemerts doelpunt op dat moment had het wedstrijdbeeld nog kunnen kantelen. Maar het bleef dus 2-0 en even later werd de definitieve uitschakeling van Gemert ingeleid. Be Quick profiteerde handig van de ruimte die Gemert verdedigend weg moest geven door de aanvallende intenties. Careman scoorde de 3-0,  Noordmans tekende voor de beslissende treffer en vervolgens was de strijd gestreden. Het werd uiteindelijk nog 5-0 via Delger, maar die was alleen voor de statistieken.

Be Quick gaat zich nu opmaken voor de volgende krachttoer: de finaleronde tegen Goes. Op die afloop had niemand iets af te dingen: Be Quick is beter. Jammer was dat het seizoen van Gemert, dat met de bekerwinst en periodetitel geslaagd is, eigenlijk niet zo’n 5-0 nederlaag als slot had verdiend.  Donderdag traint de selectie nog een keer, daarna kunnen de zwartwitten gaan genieten van een welverdiende vakantie. Half juli start de voorbereiding op het nieuwe seizoen.

Barten;; Teuben, Brugmans (83. Van Rooij), Jacobs, Van Berlo, Leijten (83. Van Osch), Brouwers, Groen (46. Lalisang), Rodrigues, Jansen, Kemper.