Remise tussen Gemert en OFC: 1-1

29 mei 2022

Gemert en OFC kwamen zondagmiddag een remise overeen. Het werd – op een drukbezocht sportpark Molenbroek – 1-1. Met die uitslag had het Gemertse kamp vrede, maar tegelijkertijd betekent het ene puntje dat de zwartwitten de kansen in de titelrace niet meer in eigen hand hebben.

Hercules heeft nu door de zege op Quick (0-1) de beste papieren op het kampioenschap in de derde divisie zondag. Maar de spanning is er nog steeds. Woensdag speelt Hercules uit tegen O.S.S.’20, maandag wacht de Utrechters de thriller tegen ADO’20. Moeilijke wedstrijden, die wellicht nog perspectief bieden voor Gemert.

Feit is dat Gemert voor het eerst afhankelijk is van anderen. Toch was er grosso modo tevredenheid met de 1-1 tegen OFC. Ja, er had meer in gezeten, maar gezien het spelbeeld was de remise een goed resultaat voor de thuisploeg.

OFC en Gemert – met Yentl Meyssen en Bram Jacobs in het centrum,  Erik van Loon als linksback en Hazem Ben Rouba  op het middenveld – gaven elkaar aanvankelijk weinig toe. Wel was van meet af aan duidelijk dat de Oostzaners voetballend meer in huis hebben. Maar Gemert bleef verdedigend overeind en kon met scherpe counters voor gevaar zorgen. Zo was de eerste kans van de wedstrijd voor Gemert. Dylan van Diepen had een prima solo in petto, maar de ultieme inzet was voor de keeper van OFC.

Na een half uur kwam Gemert op voorsprong. Een verre voorzet werd door Erik van Loon teruggekopt en door Ralf Kemper met het hoofd binnen geprikt.

Lang kon het thuispubliek, massaal opgekomen voor deze thriller, niet genieten van het openingsdoelpunt. Binnen een paar minuten was het raak aan de andere kant. Joël Donald kopte raak, 1-1.

Het beeld bleef daarna hetzelfde. OFC was voetballend sterker, maar Gemert had het verdedigend redelijk op orde. De ploeg speelde ook een beetje op die manier: OFC opvangen en dan snel omschakelen. Dat leidde in de slotfase van de eerste helft nog tot een paar kansjes. In een intense regenbui die boven Molenbroek werd uitgestort, waren Dylan van Diepen en Willem den Dekker dreigend.

De tweede helft begon met een domper voor het Gemertse kamp. Ralf Kemper en Yentl Meyssen moesten geblesseerd afhaken.

Gaandeweg de tweede helft leek OFC de druk langzaam op te voeren. Gemert werd teruggedrongen en kwam nauwelijks nog aan voetballen toe. De ploeg kwam een paar keer goed weg.

OFC ging voor de drie punten, maar gaf achterin steeds meer ruimte weg. Joop Daniëls – vervanger van Ralf Kemper – en Jorzolino Falkenstein – vervanger van Hazem Ben Rouba – kregen in die fase grotere en kleinere mogelijkheden. Een schot van ‘Jorzo’ werd met de grootste moeite tot corner verwerkt.

Met wat meer rust en overzicht had Gemert in de slotfase zomaar de drie punten kunnen incasseren. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat een overwinning teveel van het goede was geweest. De ploeg kwam immers goed weg bij een prachtige redding van Stefan Tielemans en een kopbal die net naast ging.

Enerverend was het zeker. Spannend ook. De toeschouwers konden hun aandacht geen moment verslappen. Maar het bleef 1-1 en de zwartwitten konden trots zijn op de manier waarop ze mentaal en fysiek overeind waren gebleven. In de laatste twee thuiswedstrijden ging het op dat vlak nog mis, maar zondagmiddag liet de ploeg zijn tanden zien en toonde de onverzettelijkheid die nodig was om OFC in toom te houden. Tot de laatste minuut werd er geknokt.

Natuurlijk, eigenlijk was de 1-1 een uitslag waaraan geen van beide ploegen iets had. Gemert nam er gezien het spelbeeld over negentig minuten genoegen mee, maar zowel OFC als Gemert moest na afloop concluderen dat de regie vanaf nu bij Hercules ligt. De Utrechters hebben de minste verliespunten.

Daarmee is de beslissing nog atlijd niet gevallen. Een kleine misstap van Hercules betekent dat Gemert alsnog aan kop kan komen. Komende woensdag is het al spannend als Hercules de inhaalwedstrijd tegen O.S.S.’20 speelt. Vervolgens speelt Gemert een dag later, op donderdagavond, het inhaalduel met Dongen.

De titelrace gaat verder!

GEMERT: Tielemans; Leijten, Meyssen (46. Brugmans), Jacobs, Van Loon; Lammers, Den Dekker, Habraken, Ben Rouba (77. Falkenstein), Kemper (46. Daniëls), Van Diepen.

Meer foto’s van de wedstrijd van onze clubfotograaf Frans Brzoskowski in het album op de site.