Remise bij Unitas voelt als gemiste kans

10 december 2023

Gemert 1 is zondagmiddag met één punt teruggekomen uit Gorinchem. De uitwedstrijd tegen Unitas eindigde in 0-0 en daarmee konden de zwartwitten op basis van negentig minuten niet tevreden zijn; het hadden er drie moeten zijn.

Gemert-trainer Reinald Boeren kon op sportpark Molenvliet niet beschikken over Noël van Gerven en Kees Brugmans. Fabrizio Deben keerde terug in het elftal. Op het middenveld was een plaats ingeruimd voor Hazem Ben Rouba. Linksback Erwin van den Broek – afgelopen week ziek geweest – werd afgelost door Ruud Hanenberg.

Gemert begon heel aardig en was in het eerste half uur de bovenliggende partij. De ploeg kwam tot een aantal vlotte aanvallen en goede kansen, maar liet na om zichzelf te belonen. Eon Herman was voortdurend dreigend op de linkerflank en kwam zelf ook een paar keer in scoringspositie. De afwerking liet nog te wensen over. De ultieme kans was voor Job Michels, die vrij baan kreeg richting de doelman van Unitas en de bal net naast schoof.

Gemert had ogenschijnlijk alles onder controle tegen de hekkensluiter, maar tegen het einde van de eerste helft liet Unitas zich meer en meer gelden. Resulterend in twee kansjes; in de 39e minuut vloog de bal voorlangs na een voorzet van links, even later werd een schot van dichtbij geblokt.

Die lijn leek Unitas na de hervatting door te trekken. De ploeg kwam wat energieker uit de kleedkamer dan Gemert en kreeg een goede kans in de 53e minuut. Stefan Tielemans bleef ternauwernood de baas bij een onoverzichtelijke scrum net voor de doellijn.

Het zou een van de laatste keren zijn dat Unitas aanspraak maakte op een doelpunt. Nog voor het uur vol was had Gemert de touwtjes weer in handen genomen. In de 61e minuut ging Eon Herman weer eens op avontuur op de linkerflank, maar werd hij in het strafschopgebied neergelegd. Iedereen hield rekening met een penalty, behalve de scheidsrechter, die door liet spelen. Het is niet zo vreemd dat er dan in de emotie wat geprotesteerd wordt, maar daar was de arbiter – blijkbaar – niet van gediend; hij deelde plots gele kaarten uit alsof het sinterklaascadeautjes waren: een voor Eon Herman, een voor Hazem Ben Rouba en een voor Reinald Boeren.

Erger dan die kaarten was dat de vermaledijde nul op het bord bleef staan. Gemert drong in het restant van de wedstrijd aan, maar voetbalde op basis van het overwicht te weinig kansen bij elkaar. De ploeg was in de laatste fase van de aanval niet doortastend genoeg. ‘Jontje’ Herman was nog twee keer dichtbij, maar de verlossende treffer bleef uit.

Toen het laatste fluitsignaal klonk, was het overheersende gevoel dat Gemert zichzelf tekort deed met slechts één puntje. Komende zondag staat de laatste wedstrijd voor de winterstop op het programma; thuis tegen Groene Ster. Dinsdagavond spelen de zwartwitten een oefenwedstrijd tegen het O21-elftal van eerstedivisionist FC Eindhoven. Aanvang van dat duel, in het Jan Louwers Stadion in Eindhoven, is 20.00 uur.

GEMERT: Tielemans; Deben, Meyssen, Jacobs, Hanenberg; Achten, Barten (62. Kizir), Ben Rouba, Michels, Kemper, Herman.