Puike overwinning van Gemert in Den Haag

27 maart 2022

Gemert heeft zondagmiddag een knappe overwinning geboekt. Uit tegen Quick – leider in de tweede periode – werd het 1-3, waarmee de zwartwitten aan kop van de derde divisie blijven.

Het was toch een vraag vooraf: hoe heeft de ploeg de midweekse opdoffer tegen DEM verwerkt? Woensdag werd het in blessuretijd 3-3, na een 3-1 voorsprong. Zondag reageerden de zwartwitten zoals je hoopt dat ze reageren. Opnieuw toonde de ploeg van Reinald Boeren veerkracht.

Want de uitwedstrijd tegen Quick stond op voorhand te boek als een flinke kluif. De Hagenaars leidden in de strijd om de tweede periodetitel en hadden de laatste drie duels gewonnen. Gemert had op sportpark Nieuw Hanenburg sowieso nog nooit gewonnen. In eerdere ontmoetingen, zowel in de hoofdklasse als in de derde divisie, moest Gemert telkens met lege handen huiswaarts.

Op de mooie, sfeervolle accommodatie van Quick speelde Gemert zondagmiddag een heel aardige eerste helft. De verschillen waren gering, maar Gemert had de controle en was ondertussen het meest dreigend. In de 22e minuut waren de zwartwitten dichtbij de openingstreffer. De keeper van Quick kon een schot van Dylan van Diepen niet onder controle krijgen. In de rebound kopte Ralf Kemper de bal op de paal.

In de tegenstoot was Quick dichtbij, na balverlies van Gemert. De inzet zeilde over.

Quick-Gemert stond niet bol van de hoogtepunten, maar kwalitatief en tactisch was het toch boeiend. Met voor Gemert een aangenaam slot van de eerste helft.

In de 39e minuut kwam de ploeg goed weg, toen de bal na een kans van Quick via Erik van Loon op de paal stuiterde. Een paar minuten later was het wel raak, aan de andere kant. Bij een hoge, diepe bal wurmde Willem den Dekker zich tussen een aantal verdedigers van Quick door. De middenvelder leek bezig aan een kansloze missie, maar zette door en beroerde in de mêlee van spelers als enige de bal, die over de doelman in de touwen viel. De thuisploeg zag een overtreding, appelleerde fel, maar de scheidsrechter wilde er niets van weten: 0-1 op slag van rust.

Het positieve gevoel dat de Gemertenaren de kleedkamer in namen, verdween na de hervatting als sneeuw voor de zon. Quick maakte de 1-1 uit de eerste de beste aanval van de 2e helft. Nabil Haddidi velde het vonnis na een voorzet van rechts.

De thuisploeg speelde na rust richting de eigen aanhang en probeerde Gemert vast te zetten op eigen helft. Maar de vreugde om de gelijkmaker was nauwelijks geluwd, of de 1-2 stond al op het scorebord. Dylan van Diepen ging op links op avontuur. Zijn voorzet kwam via Ralf Kemper voor de voeten van Jorzolino Falkenstein, die overtuigend uithaalde.

Quick bleef in het vervolg zoeken naar gaten in de Gemertse defensie, maar die bleef redelijk gemakkelijk overeind. Eén keer moest Stefan Tielemans zich strekken. Bij een inzet van dichtbij stond de doelman op zijn post.

Verder kreeg Quick weinig echte kansen, ondanks het veldoverwicht. Woensdagavond tegen DEM was de negatieve uitzondering, maar doorgaans kan Gemert dit seizoen op zo’n momenten heerlijk stoïcijns blijven, degelijk en volwassen, wetende dat het vroeg of laat aan de andere kant een kansje zal krijgen.

Zo gebeurde ook zondagmiddag. In de 83e minuut – het offensief van Quick was al een beetje geluwd – kreeg de uitblinkende Willem den Dekker een vrije trap op de rechterflank. Bram Jacobs toog mee naar voren, torende hoog uit boven de rest en kopte de 1-3 binnen. De tweede treffer van de centrumverdediger binnen vier dagen.

Dat doelpunt sloeg het laatste beetje lucht uit de ambities van de thuisploeg.

En zo boekte Gemert in de Haagse lentezon een prima overwinning, die vertrouwen geeft voor de komende weken. Te beginnen komende zondag als  GVV Unitas naar sportpark Molenbroek komt.

GEMERT: Tielemans; Brugmans, Jacobs, Van Loon, Leijten, Lammers, Habraken, Den Dekker, Falkenstein (79. Meyssen), Kemper (85. Daniëls), Van Diepen (74. Mezziani).

Wedstrijdfoto’s van Marcel de Kler in het album op de site. Met speciale dank aan Marcel!