Pover Gemert puntloos in Veghel

16 april 2023

Gemert is zonder punten teruggekeerd uit Veghel. De derby tegen Blauw Geel’38 ging met duidelijke cijfers verloren: 4-1.

Op die afloop viel weinig of niets af te dingen. De nederlaag was terecht, maar daardoor niet minder teleurstellend. Zo begeesterd en energiek als de ploeg vorige week acteerde tegen VVSB, zo pover en bij vlagen apathisch was het zondagmiddag op het sportpark Prins Willem-Alexander.

Gemert startte met dezelfde elf als op paaszaterdag. Van meet af aan was Blauw Geel de makkelijker voetballende ploeg. Gemert speelde druistig en slordig. Toch kwamen de Gemertenaren na een kwartier op voorsprong. Eon Herman schoot een afgeslagen bal knap voorbij doelman Zielschot van Blauw Geel.

De meegereisde Gemertse supporters hoopten dat dit de ploeg een duw in de rug zou geven, maar dat gebeurde eigenlijk niet. Blauw Geel drong in de fase na het openingsdoelpunt stevig aan. Ben van den Nieuwenhof schoot eerst nog voorlangs, voordat Dave de Meij de 1-1 binnentikte.

In de laatste fase van de eerste helft hielden de ploegen elkaar redelijk in evenwicht. De 1-1 leek de rust te gaan halen, maar in de laatste minuut van het eerste bedrijf sloeg Blauw Geel toch nog een keer toe. Koen van der Zanden prikte bij de tweede paal de 2-1 binnen. Een mokerslag, zo kort voor rust.

Iedereen was zich ervan bewust dat de zwartwitten in de tweede helft een paar tandjes moesten bijschakelen, anders zou het niet goed komen. Dat leek aardig te lukken met een schot van Mike van Zutphen, maar even later greep Blauw Geel het initiatief om het niet meer weg te geven. In de 51e minuut kreeg de thuisploeg een penalty. Het was niet de eerste keer dat Gemert niet bij de les was en de problemen over zichzelf afriep met weifelend ingrijpen en onnodig balverlies. Romeo Okonkwo hield zijn ploeg echter in de wedstrijd door de strafschop te keren.

Een paar minuten later leek warempel de gelijkmaker in de maak. Eon Herman, de meest gevaarlijke aanvaller van Gemert zondagmiddag, had de mogelijkheid om een snelle counter te verzilveren, maar stuitte op Zielschot, die knap redde en de 2-2 voorkwam.

Het doelpunt viel tien minuten later aan de andere kant. Romeo was eerst nog de baas in een een-tegen-een-duel met Ben van den Nieuwenhof, maar moest even later het antwoord schuldig blijven op een uithaal van Lars Loerman. De Blauw Geel-aanvaller draaide de bal fraai in de kruising: 3-1.

In de 70e minuut voerde Reinald Boeren een driedubbele wissel door. Bij een van zijn eerste balcontacten had Geert Oerlemans bijna succes. Zijn kopbal werd uit de doelmond geranseld door Zielschot. Ook een andere invaller – T-Shawn Illidge – had een kans. Zo was er plots een onverwachte serie gevaarlijke momenten voor het Blauw Geel-doel, die de Gemertse aanhang hoop gaf.

Maar meer dan een laatste stuiptrekking werd het niet. Gemert slaagde er niet in om de aansluiting te bewerkstelligen en moest vervolgens de 4-1 toestaan van Koen van der Zanden. Daarmee gooide de spits de wedstrijd in het slot. In de slotfase moesten de zwartwitten zelfs nog vrezen voor een nog grotere nederlaag, maar het bleef bij de vier tegentreffers.

Al met al een teleurstellende middag voor de zwartwitten. Met nog vijf duels te gaan, blijven de marges onderin gering en de spanning dus groot. Komende zondag gaat Gemert op bezoek naar Dongen, dat zondag de laatste strohalm greep, UDI’19 versloeg en dus nog zicht heeft op de playoffs.

GEMERT: Okonkwo; Migchels (82. Falkenstein), Meyssen (82. Brugmans), Jacobs, Fleuren, Van Zutphen (70. Oerlemans), Lammers, Kizir (70. Barten), Herman, Kemper, Waalkens (70. Illidge).