Pakt Gemert zondag in Uden eerste periodetitel?

31 oktober 2018

Gemert is na de winst afgelopen zondag tegen sv Meerssen (5-2) de trotse lijstaanvoerder in de hoofdklasse B. Aanstaande zondag (4 november) gaan de zwartwitten op bezoek bij UDI’19 en ze hebben in de derby de kans op de eerste periodetitel volledig in eigen hand. De Gemertse supporters kunnen uitkijken naar een enerverende middag in Uden.

Het wordt razend spannend, want het verschil tussen nummer één Gemert en nummer vijf Halsteren bedraagt slechts een punt, zodat er zondag maar liefst vijf ploegen in aanmerking komen voor de eerste prijs van het seizoen.

Even was het onduidelijk of de periodetitel zondag al vergeven zou worden. Dat had te maken met die situatie rond sva Papendorp. De Utrechters kunnen voor de tweede keer geen elftal op de been brengen en worden uit de competitie genomen. Dat gebeurt pas na het weekeinde, waardoor de eerste periode zondag gewoon wordt afgerond.

Volgende week worden vervolgens alle wedstrijden die dit seizoen tegen Papendorp zijn gespeeld weggestreept (gele en rode kaarten blijven wel staan). Gemert kwam al uit tegen het voormalige Magreb ’90. Het werd twee weken geleden 0-13; achteraf de laatste wedstrijd die Papendorp in de hoofdklasse heeft gespeeld. Het team degradeert nu naar de eerste klasse.

De KNVB heeft inmiddels ook uitsluitsel gegeven over de resterende periodes. De tweede periode wordt niet gespeeld van speelronde 11 tot en met 20, maar van ronde 16 tot en met 30. Elk team speelt daarin veertien wedstrijden. De derde periode wordt vervolgens toegekend aan het eerstvolgende team op de eindranglijst dat nog geen periode heeft gewonnen.

De eerste periodetitel zou een fantastische beloning zijn voor de zwartwitten en nu al zekerheid verschaffen over deelname aan de playoffs aan het eind van het seizoen. De opdracht is helder voor de ploeg van Reinald Boeren: winnen. En dat is een moeilijke klus uit bij UDI. De derby kent een mooie, beladen historie en het zal ongetwijfeld een heet middagje worden.
De tricolores zijn tot nu wat wisselvallig. UDI leek de weg omhoog te hebben gevonden, maar verloor afgelopen zondag vrij verrassend bij IFC. Op dit moment zijn de mannen van de nieuwe, jonge trainer Stefan Hoogsteder terug te vinden op de 10e plaats. De stand op de ranglijst doet er echter niet toe als Gemert en UDI tegenover elkaar staan.

UDI zal Gemert met alle plezier pootje willen lichten zondag en zwartwitten zullen daarop voorbereid zijn. Gemert heeft de laatste weken laten zien dat het tot heel wat in staat is en kan ook deze klus tot een goed einde brengen.

Indien Gemert wint en de eerste periodetitel wordt gewonnen, dan zal de kantine in Gemert na afloop van de wedstrijd geopend zijn.

Het duel op sportpark Parkzicht in Uden begint zondagmiddag om 14.00 uur.

Graag tot dan!