Opnieuw ijskoude douche Gemert

10 maart 2024

Gemert is niet in goeden doen. De ploeg verloor zondagmiddag voor de derde keer op rij – nu tegen TOGB – en opnieuw stonden er veelzeggende cijfers op het scorebord: 3-0.

Na de prima serie tegen Kloetinge, AWC en UNA zag de wereld er zo zonnig uit voor de zwartwitten. Maar sindsdien is er flink de klad ingekomen. In de drie laatste duels incasseerde de ploeg elf (!) tegendoelpunten. Ook zondagmiddag kreeg de opponent de goals op een presenteerblaadje aangereikt.

Op sportpark Het Hoge Land moest Gemert het doen zonder de geschorste Yentl Meyssen. Kees Brugmans verving hem in het verdedigingscentrum en op het middenveld kwam een plekje vrij voor Wout Barten als nummer tien. Ralf Kemper moest vlak voor het eerste fluitsignaal ziek afhaken en werd vervangen door Dylan van Diepen, waardoor Barten doorschoof naar de spits.

Het voetbal was niet verheffend, maar Gemert en TOGB hielden elkaar in het eerste half uur aardig in evenwicht. TOGB was aanvankelijk wat dreigender, maar Gemert was het dichtst bij de openingstreffer. Nadat de keeper een vrije trap van Eon Herman onschadelijk had gemaakt, kopte Bram Jacobs de bal uit de daaruitvolgende corner op de paal. Ook had Eon geen geluk toen hij net iets eerder bij de bal was dan de keeper, maar geen vervolg aan zijn actie kon geven.

Na 35 minuten kwam de thuisploeg op voorsprong. Het was een onoverzichtelijke situatie voor het doel van Stefan Tielemans, waarna de bal een beetje ongelukkig over de doellijn stuiterde.

De 1-0 kwam een beetje uit de lucht vallen, maar zorgde wel voor een kentering in die zin dat TOGB vanaf dat moment de betere partij was. Stefan Tielemans moest voorkomen dat niet al voor rust de tweede treffer van Tot Ons Genoegen Berkel viel.

Toch leefde de overtuiging dat Gemert niet hoefde te verliezen van een ploeg als TOGB. Maar aan de belangrijkste voorwaarde – dat de ploeg het eigen niveau zou aantikken – werd na de hervatting niet voldaan. Sterker nog; het werd allengs slechter, waardoor de tweede helft een heel vervelende exercitie werd voor het zwartwitte kamp.

Het is daarbij vooral zorgelijk hoe gemakkelijk de ploeg op dit moment doelpunten tegenkrijgt. In de 52e minuut kon Stefan Tielemans nog ingrijpen, drie minuten later haalde Fabrizio Deben de bal van de lijn, maar tien minuten later was het dan toch raak. Je kon er een beetje op wachten. Er werd slecht geanticipeerd op een lange, vrij onschuldige haal vanuit de TOGB-defensie, waarna Max le Fevre simpel de 2-0 mocht binnenschuiven.

Bij de 3-0 hoefde TOGB slechts te profiteren van een ketser van de Gemertse defensie.

Even later maakte Max Crommentuijn zijn officiële debuut in de hoofdmacht, maar dat was ook echt het enige lichtpuntje voor Gemert na rust. Behoudens een bal op de vrije trap op de lat van Dylan van Diepen kwam de ploeg niet meer in de buurt van een treffer en werd het dus nooit meer spannend.

Opnieuw een ijskoude douche dus. De ploeg heeft nu vijf dagen om de wonden te likken; zaterdagmiddag wacht de uitwedstrijd tegen SteDeCo, de nummer twee van de ranglijst.

GEMERT: Tielemans; Deben (81. Migchels), Brugmans, Jacobs, Van den Broek, Van Gerven (73. Crommentuijn), Michels (57. Ben Rouba), Achten (81. Van Zutphen); Herman (73. Kizir), Barten, Van Diepen.

Max Crommentuijn maakte zijn officiële debuut in het Gemertse vaandelteam. Foto’s Ron Fruining/TOGB