Nieuwe stappen op weg naar rookvrij

25 maart 2023

Voetbalvereniging Gemert gaat de volgende stap zetten op weg naar een rookvrij sportpark Molenbroek. Met ingang van komend seizoen (per 1 augustus) is het op zaterdag – als onze jeugdteams in actie komen – niet meer toegestaan om te roken op onze accommodatie.

VV Gemert is sinds 2020 ‘op weg naar rookvrij’. Er hangen banners en spandoeken op ons sportpark, waarmee we het bewustzijn willen vergroten en proberen om het roken te ontmoedigen. Dit alles met het oog op 2025. Dan moeten alle circa 3.000 amateurvoetbalverenigingen in Nederland volgens KNVB-richtlijnen rookvrij zijn, in navolging van het betaald voetbal, waar dat nu al het geval is.

Liefst wachten we echter niet zo lang. Daarom roepen we onze leden en andere bezoekers van het sportpark krachtig op om nu al geen sigaret of sigaar meer op te steken. Geef het goede voorbeeld aan onze jeugd! Sinds vorig jaar geldt al een rookverbod op het terras bij onze kantine. We vragen iedereen zich hieraan te houden. We hebben voor de rokers een speciale rookplek gecreëerd enkele meters verderop. Borden wijzen de weg.

Zo nemen we samen onze verantwoordelijkheid. Gemert heeft zich samen met de gemeente Gemert-Bakel van harte aangesloten bij de landelijke beweging ‘De rookvrije generatie’, die als doelstelling heeft kinderen te laten opgroeien in een volledig rookvrije omgeving. In openbare gebouwen, in de horeca en op de werkvloer geldt al langer een verbod op roken. Ook langs de lijn bij de eigen club mag de jeugd niet meer in aanraking komt met sigarettenrook. Sporten en bewegen zijn juist gezond, en dat gaat nog beter in een gezonde sportomgeving.

Wij hopen (en rekenen ook wel een beetje) op de medewerking van alle leden, ouders, grootouders en andere bezoekers van ons complex .

Bij voorbaat dank.

Bestuur vv Gemert