Nieuwe O23-competitie in de maak

8 januari 2020

VV Gemert staat, samen met een groot aantal andere amateurverenigingen, voor een belangrijke verandering in het laatste deel van de opleiding en de doorstroming naar het eerste elftal. De KNVB begint met ingang van volgend seizoen met een nieuwe competitie voor spelers onder 23 jaar. Gemert gaat daaraan deelnemen.

De voetbalbond heeft het idee omarmd dat de overgang van junioren naar het eerste elftal dringend een impuls nodig heeft. Landelijk zien grotere verenigingen dat het steeds moeilijker wordt om een representatief tweede elftal op de been te brengen. Zowel kwalitatief als kwantitatief. De stap naar het eerste elftal is onverminderd lastig en de verleiding om te kiezen voor een eerste elftal van een naburige, lager spelende vereniging wordt groter. Een aantal grote amateurclubs, ook in deze regio, besloot al eerder om het tweede team op te heffen.

Regionaal heeft dat dit seizoen al geleid tot een aparte serie O23-wedstrijden, bovenop de reguliere competitie. Op initiatief van UNA (Veldhoven) is een beperkte reeks in het leven geroepen, waaraan nog zes andere clubs deelnemen: Gemert, UDI’19, OJC Rosmalen, Blauw-Geel’38, Geldrop en Nuenen. Al deze clubs kampen met vergelijkbare problemen en willen verder kijken om de ontwikkeling van jeugdige talenten te borgen.

De KNVB gaat daar nu in mee en zet een landelijke competitie voor spelers onder 23 op, toegankelijk voor in ieder geval clubs uit de tweede en derde divisie. Deze ‘beloftencompetitie’ zal het niveau van de wedstrijden flink opstuwen. Het O23-team wordt een verlengstuk (van vier extra jaren) van de huidige opleiding, dat de overstap naar het eerste elftal moet verbeteren.

Gemert zal zich hiervoor aanmelden. Er wordt een apart O23-team gecreëerd, dat op zaterdagmiddag zijn wedstrijden speelt. Deze speeldag biedt voordelen, want het geeft jonge talenten een extra mogelijkheid om te voetballen. Een belofte die op de bank mag zitten bij het eerste elftal, loopt nu het risico dat hij een weekend lang niet speelt.  Immers, het tweede team speelt ook op zondag. Zeker bij verre uitwedstrijden van Gemert 1 of 2 is dat niet te combineren. Straks kan een talent op zaterdag met O23 spelen en zondag alsnog aansluiten bij het eerste team.

Zoals de plannen nu op tafel liggen, worden straks poules van acht O23-teams gevormd. Die spelen vóór de winterstop een volledige competitie (uit en thuis) tegen elkaar: veertien wedstrijden. De bovenste vier gaan vervolgens naar een promotiepoule, opnieuw van acht teams (en dus opnieuw 14 wedstrijden).

Gemert is blij met de wijziging, die jonge spelers extra tijd en kansen biedt om de stap te maken naar het eerste elftal. Het niveau van de O23-competitie zal beduidend hoger liggen dan het niveau van de huidige reserve-hoofdklasse. Het O23-team zal daarmee ook een regionale uitstraling krijgen, met aantrekkingskracht op zowel jonge talenten in een kring rond Gemert, als op toeschouwers die beloftenvoetbal op hoog niveau willen zien.

De verandering betekent dat het huidige Gemert 2, gericht op prestatief voetbal, vervalt. Het huidige Gemert 3 zal waarschijnlijk Gemert 2 worden, maar blijft op dezelfde, recreatieve manier voetballen zoals het gewend is. In feite verandert alleen het cijfertje achter het team.

Dat geeft ook nadelen. Het wegvallen van een prestatief Gemert 2 betekent bijvoorbeeld dat een speler van Gemert 1 die terugkeert van een blessure en ouder is dan 24 geen ritme meer kan opdoen in een prestatief team. Op dit moment wil de KNVB immers nog niet aan dispensatiespelers. De keepers mogen 25 jaar zijn, maar verder wil de bond geen uitzondering maken.

Ook valt er een gat voor spelers die ouder zijn dan 24, maar die nog wel ambitieus zijn en per se prestatief willen trainen en voetballen. De voetbalvereniging is daar alert op en zal daar zo goed mogelijk mee omgaan.

De hele opzet moet zich onder auspiciën van de KNVB nog uitkristalliseren. Dat zal in het komende half jaar gebeuren. Zeker is dat de Technische Commissie, bestuur en Gemert 2-trainer Mats Raijmakers en zijn staf volop kansen zien in de nieuwe opzet.  Er wordt al vele jaren gesproken over een manier om de stap van junioren naar eerste elftallen te verkleinen, nu wordt daar op landelijk niveau serieus werk van gemaakt. Gemert sluit zich daar graag bij aan.

Tot zover, we houden u verder op de hoogte.

Technische Commissie, bestuur en staf Gemert 2.

De talenten die afgelopen zomer doorstroomden van Gemert 2/JO19-1 naar de selectie. Vlnr: Sem Jansen, Jeffrey Ket, Stijn Goossens, Cas Jansen en Ties van Zon.