Nieuwe Koninklijke Erepenning voor vv Gemert

13 januari 2020

Het bestuur van vv Gemert stond zondagmiddag voor aanvang van de wedstrijd tegen Westlandia een mooie verrassing te wachten. Uit handen van burgemeester Michiel van Veen ontving voorzitter Carlo Hazenveld een nieuwe Koninklijke Erepenning.

Voetbalvereniging Gemert kreeg de zilveren Erepenning tijdens het honderdjarig bestaan in 2012 uit handen van toenmalig burgemeester Van Zomeren. Het kleinood werd evenwel gestolen bij een inbraak in de kantine van de club, begin november 2018.

Door de vereniging werd het gemis van de bijzondere onderscheiding zeer betreurd. Dat was voor Gemerts burgemeester Michiel van Veen aanleiding om contact op te nemen met het kabinet van de koning in een poging om een nieuwe erepenning te verkrijgen. Dat lukte. Zondagmiddag werd het nieuwe exemplaar overhandigd. De erepenning zal een mooi plekje krijgen in de bestuurskamer/businessclub van de club, zo vertelde Carlo Hazenveld.

De Koninklijke Erepenning is een onderscheiding voor verenigingen, instellingen en stichtingen. De aanvraag loopt altijd via de burgemeester van de betreffende gemeente, die de documenten indient bij de Commissaris van de Koning, die vervolgens een voorstel doet aan de koning.