Nestkasten voor spreeuwen op sportpark Molenbroek

2 januari 2017

De vrijwilligersgroep van vv Gemert heeft maandag nestkasten voor spreeuwen opgehangen op sportpark Molenbroek. Doel is om de schade te verminderen die wordt aangericht door roeken.

In totaal zijn er twintig nestkastjes geplaatst, allemaal gemaakt door Sjef Bekkers.

Engerlingen zijn larven van kevers, die aan de ondergrondse delen van de grasplant vreten. Emelten zijn larven van een langpootmug en voeden zich met het groen van het gras. De schade die die twee bodemdiertjes aanrichten, valt op zichzelf nog wel mee. Maar zij trekken veel roeken aan en die ruïneren de grasmatten. Bij vv Gemert hebben we daar al enige tijd last van.

Door spreeuwen in de omgeving te laten nestelen, wordt het probleem aangepakt. Met name de jonge spreeuwen voeden zich met emelten en engerlingen. De spreeuwen zijn in staat om met hun fijne snavel de larve uit de eigen gang te trekken. Roeken en zwarte kraaien daarentegen maken met hun sterke snavel een groter gat en beschadigen daarmee het sportveld. Soms worden meters graszoden omgewoeld. De spreeuwen broeden eerder in het jaar dan roeken en ontdoen het sportveld van engerlingen en emelten voordat de roeken dat kunnen doen.

Vrijwilligers die geholpen hebben met het ophangen van de nestkasten: bedankt!