Nederlaag bij afscheid van spelers en trainer

20 mei 2018

Gemert is er in de laatste thuiswedstrijd van de reguliere competitie niet in geslaagd om de punten in eigen  huis te houden. Er vielen veel doelpunten, maar teveel aan de verkeerde kant: het werd 3-5 voor IFC uit Hendrik-Ido-Ambacht.

De wedstrijd tegen de roodhemden stond vooral in het teken van afscheid. Vijf spelers en trainer Dennis Dekkers werden uitgezwaaid. Voorzitter Carlo Hazenveld sprak hen voorafgaand aan het eerste fluitsignaal toe. Ruben Rodrigues en Ron Jansen keren volgend seizoen niet terug in het zwartwit, trainer Dennis Dekkers gaat zijn geluk beproeven bij Best Vooruit. Uitgebreid stond de voorzitter stil bij het stoppen van Sven van Ommeren, die zondag ondanks zijn blessure nog een laatste wedstrijd onder de lat stond, Bart van Berlo en Ronny van den Elzen, samen goed voor zo’n dertig jaar in de hoofdmacht van de zwartwitten. Zij hangen de schoenen aan de wilgen en dat is een gevoelig verlies voor de club, maar zondagmiddag overheerste de dankbaarheid voor alles wat zij hebben gebracht in de voorbije vijftien jaar.

De wedstrijd op het zonovergoten sportpark Molenbroek had geen hoge inzet meer: IFC en Gemert hebben niets meer om voor te spelen. Gemert bereidt zich voor op de nacompetitie en wil de vorm vasthouden en bewees zich in die zin geen goede dienst zondagmiddag. De kans is groot dat de zwartwitten in de eerste ronde van de playoffs uitkomen tegen Be Quick uit Haren (Groningen), de huidige nummer zestien van de derde divisie. Zekerheid is er pas volgende week. In theorie kunnen ook Jong De Graafschap (Doetinchem), Quick’20 (Oldenzaal) en HSC’21 (Haaksbergen) nog op de 16e plaats eindigen en daarmee opponent worden van Gemert in de playoffs. Op donderdag 31 mei speelt Gemert thuis, op zondag 3 juni uit. De winnaar van die twee duels gaat naar de tweede ronde.

De doelpunten vielen als rijpe appelen, zondagmiddag in Gemert. Heel gemakkelijk ook, zowel aan Gemert als aan IFC-kant. Gemert pakte een comfortabele voorsprong via Ralf Kemper, die twee keer raak mikte uit de rebound, nadat schoten van Jasper Lalisang nog werden gekeerd.

Lang kon Gemert niet genieten van die voorsprong, want in dezelfde minuut dat Kemper zijn tweede binnenwerkte maakte IFC al de aansluitingstreffer. Danny Slingerland drukte af: 2-1. En in de 36e minuut stond zelfs de 2-2 op het bord. Noël Goossens tekende voor de gelijkmaker en de ruststand.

De echte scherpte was er niet bij beide teams. Bovendien had de warmte invloed op het tempo. Gemert kwam na rust opnieuw op voorsprong door Ruben Rodrigues, die zijn 25e van het seizoen binnenschoot: 3-2.

Maar vervolgens ging het alsnog mis voor de thuisploeg.  IFC legde meer energie in het restant en wilde per se een resultaat weghalen van sportpark Molenbroek. Dat lukte. Perry van Eijken maakte een heel fraaie 3-3. Het ging plots zo gemakkelijk, dat de Zuid-Hollanders er nog een tandje bijschakelden. Nico Ramos maakte er 3-4 van en Danny Slingerland op het scheiden van de markt zelfs 3-5.

Jammer voor de afscheidnemers en het thuispubliek, maar tegelijkertijd lag er natuurlijk niemand lang wakker van en ging het vizier na afloop snel weer op het afscheid van de spelers die Gemert zoveel gebracht hebben in de recente historie. Sven van Ommeren speelde veertien seizoenen in het eerste elftal, vrijwel allemaal in de basis, op het afgelopen seizoen na. Een hardnekkige kwetsuur bespoedigde zijn afscheid. Bart van Berlo keerde in 2008 terug op het oude honk na een lange periode bij Helmond Sport en PSV. Sindsdien is hij altijd een van de steunpilaren van het eerste elftal geweest. Ronny van den Elzen speelde acht jaar in het tweede team, maar maakte daarna als laatbloeier alsnog de sprong naar het ‘urste’. Met succes; vijf jaar maakte hij deel uit van de hoofdmacht.

Hoewel zondag uitgezwaaid, kan er natuurlijk nog een fantastisch einde volgen van hun carrières. Gemert gaat immers een gooi doen naar promotie naar de derde divisie. Volgende week zondag wordt de competitie afgesloten tegen EHC, daarna gaat het weer ‘om het echie’.

GEMERT: Van Ommeren, Van Berlo, Jacobs, Brugmans, Van den Elzen (71. Van Rooij), Brouwers, Groen, Lalisang, Fonken (46. Jansen), Rodrigues (77. Van Brussel) en Kemper.

Kijk voor meer foto’s van Frans Brzoskowski in het album op deze site: