Missie voltooid: Gemert definitief veilig na 0-4 zege op Unitas

14 mei 2023

Missie voltooid, karwei geklaard! Gemert 1 speelt ook volgend seizoen in de derde divisie. De ploeg van Reinald Boeren liet er zondag geen gras over groeien en won met liefst 0-4 bij GVV Unitas; de grootste overwinning van het hele seizoen.

Twee wedstrijden voor het einde voeren de zwartwitten dus de veilige haven binnen. Dat is knap, na de uiterst moeizame eerste seizoenshelft en de zorgwekkende klassering rond de jaarwisseling.

Er moest iets gebeuren en er gebeurde iets. Dat ging verder dan het aantrekken van de zeer geslaagde aanwinsten Niels Fleuren en Eon Herman (als vervangers van Bram Zwanen en Kianu Verlinden), de rentree in een aantal duels van Joost Habraken en het echt fit worden van Safa Kizir, die zich in de voorbije maanden een belangrijke rol toeëigende. De hele selectie heeft de rug gerecht en is gaan vechten voor lijfsbehoud. Met succes, want de cijfers van 2023 zijn welluidend. Veertien wedstrijden speelde Gemert sinds de jaarwisseling. Daarvan werden er acht gewonnen, twee gelijkgespeeld en slechts vier verloren.

Zondag wilde Gemert, met Joost Habraken opnieuw in de basis, het helemaal afmaken, maar de wedstrijd in Gorinchem was op voorhand zeker geen abc’tje. Immers, de thuisploeg was nog volop in de race voor de derde periodetitel. Quick had daarvoor de beste papieren, maar Unitas lag als nummer twee op de loer.

In eerste instantie was de thuisploeg ook dominant. Unitas drong aan, was een paar keer dreigend, zonder dat er heel grote mogelijkheden ontstonden.

De eerste grote kans was voor Gemert, dat wel meteen toesloeg. Het was een sublieme aanval, die startte bij Safa Kizir op de rechterflank. Zijn voorzet belandde bij Ralf Kemper, die de bal met de rug naar het doel teruglegde op Jasper Waalkens. Als geen ander kan de routinier dan het overzicht bewaren. Hij tikte breed op Eon Herman, die het overtuigend afmaakte.

De 0-1 was een flinke ruggensteun voor de zwartwitten, maar het spelbeeld veranderde niet wezenlijk. GVV Unitas was ook nu vaker in balbezit, maar heel dreigend werd het niet. Het bleef bij een paar vrije trappen op de rand van de zestien en een kopbal, die een prooi werd voor Romeo Okonkwo. Gaandeweg de eerste helft kreeg Gemert steeds meer controle.

Ook na rust werd de Gemertse defensie zelden in verlegenheid gebracht. Unitas probeerde het wel, maar bleef onschuldig. Twee keer moest Romeo zich strekken. Hij verwerkte de inzetten twee keer tot corner.

Maar ook voor het doel van Unitas bleef het lange tijd akelig rustig. Eigenlijk tot in de absolute slotfase. De net ingevallen T-Shawn Illidge was betrokken bij de voorbereiding, maar het huzarenstukje kwam van de voet van Jasper Waalkens. Een steekbal/lob belandde achter de defensie van Unitas. Ralf Kemper had de bal op waarde geschat en kon alleen maar afgestopt worden met een overtreding. De aanvoerder zelf maakte er 0-2 van.

Daarmee lag de wedstrijd in zijn plooi en diende zich nog een heerlijk slotakkoord aan. Als je tenminste een Gemert-bril op had. Het verzet van GVV Unitas was door de 0-2 definitief gebroken en T-Shawn Illidge had het flink op zijn heupen. Gelanceerd door Jasper Waalkens (assist nummer 3!) maakte de rappe aanvaller er 0-3 van.

En nauwelijks een minuut later was het weer feest. T-Shawn ging op avontuur op de rechterflank. Zijn inzet/voorzet werd uiteindelijk binnengelopen door een verdediger van Unitas, maar ook deze treffer mocht voor een groot deel op het conto van de jongeling worden geschreven. Een heerlijke invalbeurt  derhalve.

Zo werd het een mooie middag voor de zwartwitten; de buit is binnen en dat is een knappe prestatie van de hele selectie; een dikverdiende beloning voor het harde werken dit seizoen.

Er resten nu nog twee wedstrijden, thuis tegen DEM en uit tegen HSC’21. De supporters attenderen we vooral op komende zondag. Dan neemt de club, voorafgaand aan het duel met DEM, afscheid van de vertrekkende spelers en staat sportpark Molenbroek in het teken van de grote seizoensafsluiting van de senioren.

Gemert; Okonkwo; Deben, Meyssen, Jacobs, Migchels (87. Van Zutphen); Lammers (87. Oerlemans), Waalkens, Habraken (87. Brugmans); Kizir (74. Illidge), Kemper, Herman (74. Ben Rouba).