Laatste seizoen Tjapko Teuben en Rob Vaessen

12 januari 2024

Tjapko Teuben en Rob Vaessen zijn bezig aan hun laatste jaar in de technische staf van Gemert 1. De assistent-trainer en de teammanager hebben deze week bekendgemaakt dat ze aan het einde van het huidige seizoen afscheid nemen.

Reinald Boeren heeft al verlengd als hoofdtrainer, maar desondanks zal er dus veel veranderen in de Gemertse staf. Want met Rob en Tjapko verdwijnt een gigantische berg ervaring, zeker nadat afgelopen zomer ook Theo van den Boogaard – ook al zo’n routinier – een stap terug deed. Tjapko is straks elf jaar onafgebroken assistenttrainer geweest, Rob is bezig aan zijn achtste seizoen, altijd als assistent-trainer en de laatste jaren als teammanager.

Voor beide zijn die vele, vele jaren in de zwartwitte staf tegelijkertijd ook een reden om er nu een punt achter te zetten. ,,Nadat ik ben gestopt met voetballen ben ik eigenlijk meteen trainer geworden”, vertelt Rob. ,,Eerst in de jeugd: van de B1 en de A1. Daarna het 2e elftal en vervolgens het eerste. Dat betekent dat ik eigenlijk mijn hele leven al verplichtingen heb in het weekend. Ik kijk er nu naar uit om meer vrije tijd te hebben.”

Hetzelfde geldt voor Tjapko. Zijn carrière als speler voerde hem langs Ajax, Club Brugge, Eendracht Aalst, FC Volendam, Helmond Sport en Eindhoven, voordat hij arriveerde op sportpark Molenbroek, waar hij op zijn 35e afscheid nam. Een tijd lang stond voetbal – behalve het trainen van zijn zonen Lars en Stan – op een laag pitje, totdat hij op zijn 49e assistent werd van Bert Ruijsch. Ruijsch ging, Dennis Dekkers kwam, Dekkers ging en Reinald Boeren kwam, maar één zekerheid was er altijd: Tjapko was de eerste assistent.

,,Ik ben er al een tijdje mee bezig”, vertelt hij over zijn besluit. ,,Een paar jaar geleden heb ik al eens gedacht: ik stop ermee. Maar toen voelde het niet goed, ik was er blijkbaar nog niet klaar voor. Ik heb er als speler ook last van gehad: wat is het goede moment? Dat is best moeilijk, zeker als je er nog zoveel plezier in hebt om met die gasten op te trekken en samen in zo’n groep en staf mee te draaien. Maar goed, ik ben nu zestig, andere dingen worden belangrijker. Ook voor mij geldt: iets meer vrije tijd is na al die jaren wel fijn.”

Het besluit van de club en Reinald om te verlengen, maakte Tjapko’s beslissing nog wat lastiger. ,,Als Reinald bij Gemert was weggegaan, was het voor mij duidelijk geweest; dan was ik ook gestopt. Nu zei ik meteen tegen Reinald: je maakt het me wel moeilijk…Maar uiteindelijk moet je zelf een besluit nemen.”

Net als Tjapko roemt Rob Vaessen (die wel lid blijft van de Technische Commissie) de samenwerking binnen de technische staf. ,,Die is perfect en dat maakt de keuze om te stoppen ook echt wel lastig.  Maar goed, vorig seizoen zat ik er al een beetje tegenaan te hikken, een keer moet je de knoop doorhakken.”

Rechts naast de dugout, vlnr: Dirk van der Vrande (hoofd medische staf), Rob Vaessen, Reinald Boeren en Tjapko Teuben.