Knieblessure dwingt Joris Janssen vroegtijdig te stoppen

7 augustus 2021

Het is een bittere pil, maar Joris Janssen heeft besloten om te stoppen met voetbal. De centrale verdediger, deze zomer nieuw in de selectie van vv Gemert, moet een operatie aan zijn knie ondergaan en zou anderhalf tot twee jaar uit de roulatie zijn. ,,Dit is wel het laatste wat je wil als je vol enthousiasme bij een nieuwe club bent begonnen”, vertelt hij. ,,Maar ik wil open kaart spelen en de club niet aan het lijntje houden: ik zet een punt achter het voetbal op niveau.”

De 27-jarige Nijmegenaar, overgekomen van hoofdklasser OJC Rosmalen, was met veel ambitie begonnen op sportpark Molenbroek. In het eerste trainingsblok, in het voorjaar nog, ging het mis. Bij een onschuldig duel overstrekte hij zijn knie. ,,Ik had wel last en de knie was de volgende dag goed stijf, maar het leek aanvankelijk niet zo ernstig”, zegt hij. ,,Na de korte vakantie die we als selectie hadden, ben ik weer begonnen. En toen verdraaide ik mijn knie opnieuw. Dat was aanleiding om het verder te laten onderzoeken bij een sportarts.”

Gescheurde kruisband
De mri-scan wees op een gescheurde kruisband en waarschijnlijk ook schade aan de meniscus. Joris kreeg het slechte bericht op zijn vakantie. Hij moet onder het mes, maar de operatie wordt pas eind november ingepland. Dat heeft alles te maken met zijn studie geneeskunde. Joris begint na de vakantie met een stage. ,,Een co-schap, dat heel belangrijk voor me is. Een operatie betekent dat ik een aantal weken op krukken moet lopen en dat kan eigenlijk niet in combinatie met de werkzaamheden van het co-schap. Ik heb er heel lang over nagedacht, echt alles overwogen, maar uiteindelijk besloten om de operatie een paar maanden uit te stellen.”

Dat betekent dat hij ook het seizoen 2022-2023 goeddeels zal missen. ,,Wat meespeelt is dat ik in de afrondende fase van mijn studie zit. Ik ga straks werken. Ik was van plan om nog één of twee jaar op hoog niveau te voetballen en daarna goed te bekijken of het nog te combineren zou zijn met een baan. En juist die twee jaar zou ik nu in de lappenmand zitten…”

‘Voetbal enorm missen’
Joris speelde eerder bij Juliana’31, Union, in de gezamenlijke jeugdopleiding van NEC/FC Oss, bij NEC, FC Oss, zes seizoenen bij De Treffers en één jaar bij OJC. ,,Voetbal is altijd een groot deel van mijn leven geweest en dat ga ik enorm missen. Daarom is dit ook zo’n moeilijk besluit. Hoe de situatie straks over anderhalf of twee jaar is, dan zien we dan wel. Zover kun je toch niet vooruitkijken. Voor nu is het voetbal over voor me, en dat is ontzettend balen.”

De Technische Commissie van vv Gemert noemt de beslissing van Joris ‘erg spijtig’. ,,Het is erg jammer, voor de club, maar vooral voor hemzelf natuurlijk”, zegt Anthony Geurts. ,,We begrijpen en respecteren zijn besluit, Joris kennende heeft hij een weloverwogen keuze gemaakt.”

Zijn afscheid is een fikse tegenvaller met het oog op het komende seizoen. ,,Los van zijn voetballende kwaliteiten was er voor Joris ook een leidersrol binnen de selectie weggelegd. We hopen nu dat anderen deze rol gaan oppakken.”

Joris Janssen als captain in dienst van OJC, afgelopen seizoen.