Knappe overwinning Gemert 1

30 oktober 2016

Het kostte bloed, zweet en tranen, maar Gemert 1 heeft zondagmiddag een belangrijke overwinning geboekt op het Haagse Quick. Het werd op sportpark Molenbroek 2-1, waardoor de zwartwitten opschuiven naar een derde plaats op de ranglijst.

Gemert stapte zondagmiddag gehavend in de arena tegen de nummer twee van de hoofdklasse B. Mark van Dijk was geschorst, Vincent Buijssen, Coen Brouwers, Ron Jansen waren geblesseerd en de gebroeders Davy en Jori Vermeulen waren niet fit genoeg om te starten. Daardoor kregen bijvoorbeeld Kees Brugmans en Yoeri Vissers de gelegenheid om zich te tonen, net als Ralf Kemper en Ronny van den Elzen, die net als uit bij IFC een basisplaats kregen toebedeeld.

Gemert-Quick werd een enerverend duel. In de behaaglijke herfstzon had Gemert het in de beginfase moeilijk. De ploeg van Dennis Dekkers kwam niet aan het eigen spelletje toe en moest toezien dat de gasten elkaar gemakkelijker vonden en dus domineerden. Echt gevaarlijk voor Sven van Ommeren werd het evenwel niet. Alleen bij een afstandsschot van Can Memisoglu op de lat moest de Gemertse aanhang even vrezen.

Bij de eerste de beste kans voor de thuisploeg was het meteen raak. Met een heerlijke voorzet vanaf de rand van het zestienmetergebied stelde Yoeri Vissers zijn ploeggenoot Youri van Brussel in staat om de 1-0 binnen te koppen.

Die meevaller werd gekoesterd door het Gemertse kamp. Quick was tot dan toe de beter voetballende ploeg, met name via de nummer tien, Rachid Bouyaouzan. Maar de zwartwitten kwamen met de 1-0 als ruggesteun beter in de wedstrijd, waardoor er meer evenwicht in de wedstrijd ontstond. In de slotfase van de eerste helft kregen beide ploegen goede scoringskansen. In de 43e minuut was Sybren Bartlema dichtbij de gelijkmaker bij een inzet bij de tweede paal. Sven van Ommeren moest tot twee keer toe redding brengen. In de allerlaatste minuut voor het rustsignaal was Kees Brugmans dichtbij de 2-0. Bij een voorzet van Yoeri Vissers kreeg hij de bal net niet in  het net.

Gemert mocht al met al niet klagen met de voorsprong bij rust en maakte zich op voor een zware tweede helft. Maar dit Gemert hoeft niet beter te zijn om te scoren en te winnen. De ploeg manoeuvreerde zichzelf in een zetel door de 2-0 aan te tekenen. Yoeri Vissers toonde opnieuw zijn fijnbesnaarde traptechniek en tekende voor zijn tweede assist van de middag. Nu was Jasper Lalisang erbij om de voorzet te verzilveren. Ook hij liet zijn specialiteit zien en kopte de 2-0 binnen.

Die marge gaf rust. Gemert verdiende complimenten voor de manier waarop voor elke meter gevochten werd en waarop elk persoonlijk duel gepassioneerd en met volle overtuiging werd aangegaan. Er werd niets prijsgegeven op deze zondagmiddag en dat maakte Quick moedeloos. De Haagse ploeg kon daardoor maar mondjesmaat gevaarlijk worden. Het centrale duo Kees Brugmans en Bram Jacobs stond zijn mannetje, Bart van Berlo speelde een dijk van een wedstrijd en voorin was Ralf Kemper continu een handenbinder voor de Quick-defensie. De aanvaller scoorde niet, maar werd na afloop terecht uitgeroepen tot Man of the Match.

In de 64e minuut voorkwam Sven van Ommeren met een prachtige redding op een schot van afstand dat Quick de aansluiting vond. Verder kwam de Haagse dreiging vooral via standaardmomenten. Zo had Sven van Ommeren geluk toen de bal uit een vrije trap via de binnenkant van de paal pardoes in zijn handen belandde.

Twintig minuten later werd het alsnog spannend op sportpark Molenbroek. Oorzaak was een rake vrije trap van aanvoerder Raymond Baten, die de bal feilloos over de Gemertse muur in de touwen lepelde. Het thuispubliek maakte zich op voor een roerige slotfase. En dat werd het, met een overdosis aan gele kaarten. Ralf Kemper had een uitgelezen mogelijkheid om de wedstrijd in het slot te gooien, maar raakte de bal verkeerd. Uiteindelijk sleepte Gemert de zwaarbevochten drie punten over de streep en kon het thuispubliek bij het eindsignaal opgelucht ademhalen.

Volgende week gaat Gemert op bezoek bij Vlissingen, opnieuw een directe concurrent in de (sub)top van de hoofdklasse B.

GEMERT: Van Ommeren, Leijten, Brugmans, Jacobs, Van den Elzen, Van Berlo, Vissers, Lalisang (72. Wijnen), Habraken, Van Brussel (84. Jori Vermeulen), Kemper (90. Thijs Fonken).