Kees Brugmans bezig aan laatste seizoen

24 januari 2024

Kees Brugmans is bezig aan zijn laatste seizoen als speler van Gemert 1. De 31-jarige verdediger heeft besloten om aan het einde van het seizoen een punt achter zijn actieve carrière te zetten.

Op dat moment heeft Kees er tien (!) seizoenen in het vaandelteam op zitten. Daarmee is hij zonder concurrentie de speler in de selectie met de langste staat van dienst bij de zwartwitten.

Hij kan zich nog goed herinneren hoe het destijds begon. Kees was speler van het tweede elftal. ,,Om uiteenlopende redenen waren meerdere verdedigers afwezig: Mark van Dijk, René Paardekooper, Dennis Bouma. Ik werd erbij gehaald voor de bekerwedstrijden in de aanloop naar de competitiestart. Jorg Hazenveld, die eigenlijk al was gestopt, werd tijdelijk teruggehaald en nam plaats op de bank, als backup.”

Streepje voor
Maar die routinier hoefde niet in actie te komen, want Kees Brugmans voldeed en zou uiteindelijk vele jaren deel gaan uitmaken van de hoofdmacht. Hij was niet de eerste speler die een trainer op het wedstrijdformulier zette, maar wel een waar een trainer altijd op kon bouwen. ,,Vaak begon ik niet in de basis, maar in de loop van het seizoen kwam ik er dan toch wel weer in.”

Bij het Gemertse publiek had en heeft hij als echte clubjongen altijd een streepje voor. Zelf kijkt hij met veel plezier terug op de jaren in het eerste, vertelt hij. ,,Wie me elf, twaalf jaar geleden had gezegd dat ik de beker zou gaan winnen (2018, tegen Wittenhorst, red.), zou promoveren (2019, Staphorst) en tegen Feyenoord (2018) en ADO Den Haag (2021) zou mogen spelen, had ik voor gek verklaard. Bovendien heb ik in die tijd Marlies leren kennen. Het heeft me al met al veel gebracht, heb ervan genoten.”

Stapje terug
Nu is het tijd om een stap terug te doen. Hij heeft het de groep en de staf dinsdagavond laten weten. ,,Voor mezelf had ik de knoop al doorgehakt. Voor de winterstop heb ik al eens tegen de trainer gezegd dat dit waarschijnlijk mijn laatste seizoen zou worden. Het is een combinatie van factoren. Mijn rol in de selectie dit seizoen; dat ik niet altijd basisspeler ben, speelt mee. Maar natuurlijk ook dat Marlies zwanger is; er breekt straks met een kleine een andere periode aan. Er gaat veel tijd in het voetbal zitten. Twee à drie keer in de week trainen, in het weekend spelen. En dat al vele jaren. Alles bij elkaar is dit voor mijn gevoel het juiste moment om er een punt achter te zetten.”

Een afscheid van de club zal het sowieso niet worden. Kees zal altijd bij de club betrokken blijven. Hij is lid van de sponsorcommissie en blijft ook voetballen. ,,Zoals het er nu uitziet, ga ik straks lekker in het tweede spelen.”  Met een brede lach: ,,Of er moet nog een miljoenenbod komen uit Saoedi Arabië of zo, maar dat zal wel niet…”

2015, thuis tegen AWC.