TC: ‘Karakter en mentaliteit nu doorslaggevend’

18 januari 2023

Na twee zeges en één remise in drie oefenduels begint Gemert 1 zondag aan deel 2 van de competitie. Iedereen op sportpark Molenbroek is ervan doordrongen dat het een zware tweede seizoenshelft wordt. ,,Er worden nu andere dingen gevraagd.”

Enkele dagen voor de herstart tegen JOS/Watergraafsmeer blikken we met drie leden van de Technische Commissie – Anthony Geurts, Theo van den Boogaard en Rob Vaessen – terug en vooruit. Want normaal gesproken blijft het bij Gemert altijd rustig in de winterstop, dit keer was dat gedwongen door de omstandigheden anders. ,,De selectie was te smal geworden, er moest iets gebeuren”, zegt Anthony.

Verdediger Niels Fleuren kwam en afgelopen weekend sloot aanvaller Eon ‘Jontje’ Herman aan bij de selectie. Zij vormen de vervangers voor Bram Zwanen en Kianu Verlinden, die vroegtijdig afscheid namen. Voormalig captain Joost Habraken maakte op verzoek van de club zijn comeback; maar in principe slechts tijdelijk (januari en begin februari).

De lijst met langdurige blessures is korter dan ie eerder was, maar de ziekenboeg is nog allesbehalve leeg. Zo zijn Joey Verhoeven en Erwin van den Broek nog altijd niet inzetbaar.

Mentaliteit en discipline
Er is al veel over gezegd en geschreven; het heeft Gemert in de eerste seizoenshelft qua blessures niet meegezeten. Maar de Technische Commissie draait er niet omheen; er zijn op het mentale vlak ook wel wat harde noten te kraken.

Dat geldt niet alleen voor de spelers die tussentijds zijn afgehaakt. ,,We hebben afgelopen zomer bewust onze selectie ingekrompen om talenten uit de eigen opleiding meer kansen te geven”, vertelt Anthony. ,,Maar dan verwachten we ook de mentaliteit en discipline die daarbij horen. Op en rond het veld. Iedereen moet zich afvragen: heb ìk er alles uitgehaald?”

Het moet een eer zijn om in Gemert 1 te spelen, stelt het drietal. Dat geldt voor spelers van buiten én uit de eigen opleiding. Anders dan in eerdere generaties is dat niet altijd een vanzelfsprekendheid meer, is de ervaring. Theo: ,,Toch vinden wij bij vv Gemert dat het zo moet zijn. Die ambitie en discipline zijn basisvoorwaarden om te slagen.” Anthony: ,,We gaan er in de toekomst nadrukkelijker op selecteren.”

Kritisch naar zichzelf
Daarbij is de TC ook kritisch naar zichzelf. Anthony: ,,We zijn in de zomer natuurlijk een aantal karakterjongens kwijtgeraakt: Joost, Jens Leijten, Willem den Dekker, Erik van Loon. Spelers met ervaring ook. Het is niet gelukt om dat helemaal terug te halen, zo eerlijk moet je zijn, daar hebben we niet goed op gereageerd. Op het mentale vlak hebben we daar onze tol voor betaald.”

En leergeld. Inmiddels is besloten om de inkrimping naar 16 veldspelers en 3 keepers terug te draaien: komend seizoen bestaat de selectie weer uit 18 spelers plus 3 keepers. Rob: ,,Op dit niveau ben je met een kleinere selectie te kwetsbaar. De beoogde vlotte doorstroming vanuit de eigen opleiding blijft daarbij trouwens onverminderd belangrijk.”

Geen excuses meer
Mentaliteit en karakter zijn bij niet voor niets belangrijke onderwerpen deze winter. Gemert wil zo snel mogelijk uit de gevarenzone, maar weet dat dit seizoen niets vanzelf komt. Het is alle hens aan dek. Theo: ,,In de komende maanden telt mooi voetbal niet. Wilskracht, karakter en onverzettelijkheid zijn doorslaggevend als je onderin speelt. Goed voetballen heb je niet altijd in de hand, karakter tonen en elke training en wedstrijd tot het gaatje gaan wel.”

Een rustige aanloop is er daarbij niet. In de komende weken komt Gemert uit tegen directe concurrenten: JOS/Watergraafsmeer, Quick, UDI’19. Anthony: ,,We moeten er meteen staan. Excuses tellen niet meer. Maar als we het met zijn allen kunnen opbrengen, heb ik er vertrouwen in dat we met deze groep onderin wegkomen.”