Kansen gereduceerd, maar Gemert mag nog dromen na 3-3

Selectie 2021/2022
2 juni 2022

Gemert gaat maandag niet als koploper de laatste speelronde van de derde divisie B in. De ploeg speelde donderdagavond gelijk tegen Dongen (3-3, met twee doelpunten van Wout Barten) en dat was niet voldoende om zich een goede uitgangspositie te verschaffen. De ploeg moet nu eerst zelf winnen tegen Hollandia en dan hopen op gunstige uitslagen op de andere velden.

De kansen zijn dus flink gereduceerd en dat was een bittere conclusie na een enerverende avond in Dongen.  Het was een duel met vele gezichten. Gemert mocht blij zijn dat de schade bij rust niet al onherstelbaar groot was, maar mocht zich na de spannende, emotionele slotfase zelfs nog beklagen vanwege een afgekeurd doelpunt in de dying seconds van de wedstrijd.

Gemert-trainer Reinald Boeren kon op sportpark De Biezen, omzoomd met vele Gemertse supporters, geen beroep doen op Ralf Kemper. De goaltjesdief was zondag tegen OFC al geblesseerd uitgevallen en was nog niet voldoende hersteld.

De eerste helft was van Gemert-kant heel slordig. Het was duidelijk dat de belangen groot waren, de spanning zat er merkbaar op bij de zwartwitten. Dongen was in balbezit rustiger en reet de Gemertse defensie regelmatig open. Al in de eerste minuten moest Stefan Tielemans twee keer ingrijpen toen Dongen-spelers voor hem opdoken. De geelblauwen voetbalden voor rust vier à vijf uitgespeelde kansen bij elkaar, maar faalden telkens in de afwerking of stuitten op de sterke Tielemans, waardoor Gemert overeind bleef.

Tot de 38e minuut, toen het dan toch raak was via Jari Koenraat, 1-0. Maar als een duveltje uit een doosje reageerde Gemert meteen. Willem den Dekker zette voor vanaf rechts en Dylan van Diepen kopte raak: 1-1 uit de tegenaanval na het openingsdoelpunt.

Dat werd de ruststand en daarmee mochten de zwartwitten dus niet mopperen.

Yentl Meyssen bleef in de rust geblesseerd achter in de kleedkamer. Hij werd vervangen door Wout Barten, de speler van de O23-beloften die in de spits werd geposteerd. De jongeling had niet veel tijd nodig om zich te onderscheiden. Nog voor het uur om was, zette hij Gemert op voorsprong. Dylan van Diepen zette door op links, Wout was zijn tegenstander te snel af en prikte binnen.

De Gemertse aanhang veerde op; zou het dan toch lukken om de drie punten mee te nemen uit Dongen? De 1-2 vormde het startsein voor een meeslepend laatste half uur, met alles erop en eraan. Doelpunten aan twee kanten, emotionele taferelen en veel spanning, ontzettend veel spanning. Dongen deed de Gemertse voorsprong teniet via een doelpunt in de 68e minuut. Een indraaiende voorzet vanaf links werd binnengekopt; de bal viel bij de tweede paal binnen.

Met een gelijkspel zou Gemert al niet veel opschieten, maar even later pakten zich helemaal donkere wolken samen boven het sportpark in Dongen. Opnieuw Jari Koenraat was het goudhaantje voor de thuisploeg. Hij maakte er 3-2 van, waardoor de titelaspiraties van Gemert langzaam maar zeker aan de Dongense horizon verdwenen.

Het moet gezegd dat de zwartwitten dat niet over hun kant lieten gaan. Uit de vermoeide lijven werd ook de laatste druppel energie geperst en dat leidde in de 90e minuut tot de 3-3. Doelpuntenmaker? Opnieuw Wout Barten. Wat een rol speelde hij in de tweede helft!

En het had nog mooier kunnen zijn, het had zelfs een onvervalste droomavond kunnen worden voor de spits, want diep in blessuretijd prikte hij ook de 3-4 binnen. Het Gemertse publiek wist niet wat het zag, maar de scheids haalde een dikke streep door het feestje. Hij floot voor een overtreding en keurde de goal af. Zeer arbitrair, op zijn zachtst gezegd, zo bleek ook achteraf uit de beelden, want er was weinig tot niets aan de hand in het luchtduel met de keeper van Dongen.

Een vierde treffer en overwinning waren op basis van de wedstrijd niet verdiend geweest, maar ook een onterechte zege was door Gemert omarmd. Zover kwam het niet. Het eindigde een beetje zuur op 3-3.

Gemert moet de wind nu wel echt mee hebben in Hoorn om zich alsnog de titel toe te eigenen. Maar het kán nog wel, zeker in dit knettergekke seizoen, dus de ploeg gaat er alles aan doen om zich in de komende dagen op te laden voor een ultieme krachtsinspanning. Op de allerlaatste speeldag zijn nog vier ploegen in de race. Om alsnog bovenaan te eindigen moet Gemert zelf uiteraard winnen en mag zowel Hercules als OFC niet winnen. Een eventuele overwinning van ADO’20 op Hercules mag bovendien niet veel hoger uitvallen dan die van Gemert, vanwege het doelsaldo.

Enfin, spannend blijft het tot de laatste snik.

GEMERT: Tielemans; Leijten, Jacobs, Brugmans, Van Loon, Lammers (84. Mezziani), Habraken, Meyssen (46. Barten), Den Dekker, Daniëls (66. Falkenstein), Van Diepen.