Jori Vermeulen zet bewust stap terug

25 juni 2020

Jori Vermeulen komt met ingang van het nieuwe seizoen uit voor Gemert 3. De verdediger, die vijf jaar in de A-selectie meedraaide, wordt al lange tijd geteisterd door blessures en wil nu op een lager niveau en vrij van druk weer helemaal fit worden.

Dat is geen gemakkelijke keuze geweest voor de 25-jarige centrale verdediger, maar het blessureleed was de voorbije seizoen schier eindeloos. ,,Ik ben eigenlijk al twee jaar bezig met herstellen”, vertelt hij. ,,Eerst van de liesproblemen, later van een enkelblessure. Telkens weer toewerken naar een rentree en dan wéér een nieuwe tegenslag krijgen, dat is mentaal zwaar geweest.“

Het begon allemaal met pijn aan de liezen. Hij bezocht een lange rij fysio’s en ziekenhuizen, kreeg twee echo’s en een mri-scan, maar niemand kon de oorzaak achterhalen. ,,Dan kreeg ik medicijnen en ontstekingsremmers mee, maar het hielp allemaal niet. Ik heb voor mijn gevoel wel vijftien keer gehoord: ‘zes weken rust en dan komt het goed’. Maar dan begon ik weer te sporten en keerde de pijn terug.”

Een operatie was de laatste hoop en toen kwam de oorzaak pas aan het licht: een breuk aan beide liezen.

Eindelijk kon Jori vooruitkijken, maar de pech lag alweer op de loer. Terwijl de trainingen langzaam werden opgevoerd en een rentree in beeld kwam, liep hij in februari van dit jaar een ernstige enkelblessure op. ,,Wéér een mentale klap.”

Hij twijfelde vervolgens lang: wat te doen? ,,Als ik bij de selectie blijf, verlang ik van mezelf dat er ik drie keer per week ben en zondags ook bij de wedstrijd. Dan wil je je toch laten zien. Ik denk dat het nu goed is om zelf die druk van mijn schouders te halen. Ook omdat ik druk ben met mijn werk als gymleraar op een basisschool in Heesch. Ik ga spelen bij het vierde elftal, dat volgend seizoen Gemert 3 wordt. Daar spelen Davy (zijn broer, red) en veel vrienden. Ik wil nu eerst helemaal fit worden en weer een beetje het plezier terugvinden.”

De liezen zijn nu in orde, maar de enkelblessure is nog geen verleden tijd. Hij realiseert zich dat het een grote stap is: van Gemert 1 naar Gemert 3. ,,En andersom zo mogelijk nog groter, mocht er straks eventueel nog een nieuwe kans voorbij komen. Nee, dat heb ik nog niet uit mijn hoofd gezet. We zullen zien. Voor mij is dit nu de goede beslissing, denk ik.”