Jens Leijten bezig aan zijn laatste seizoen

3 maart 2022

VV Gemert gaat na afloop van dit seizoen afscheid nemen van een van de steunpilaren en gezichten van het vaandelteam. Jens Leijten heeft aangegeven dat hij bezig is aan zijn laatste maanden.

Daarmee komt een einde aan dertien seizoenen (!) in de hoofdmacht. Het begon in het kampioensjaar 2009-2010, toen hij als negentienjarig broekie doordrong tot de basiself van de zwartwitten, die destijds de titel in de hoofdklasse B opeisten en Nederlands amateurkampioen bij de zondagamateurs werden.

Sindsdien kwamen en gingen veel spelers, maar Jens Leijten bleef en groeide uit tot een van de iconen. Door de supporters worden cultuurdragers als hij op handen gedragen.

De beslissing om te stoppen is dan ook geen eenvoudige, vertelt hij. ,,Van jongsafaan heb ik altijd ziel en zaligheid in het voetbal gelegd. Alles moest ervoor wijken. Om daar een punt achter te zetten, daar zag ik best een beetje tegenop. Ik ben ook niet over één nacht ijs gegaan. Ik had van de club nog de ruimte gekregen tot eind maart. Maar ik ben er voor mezelf uit en dan wil ik het ook bekend maken, zodat de club ook verder kan.”

Kort en goed: het is mooi geweest, zegt de middenvelder/verdediger. ,,Ik heb in die dertien jaar zoveel mooie dingen meegemaakt; twee keer kampioen geworden, de zondagtitel gewonnen, gepromoveerd naar de derde divisie, bekerwedstrijden tegen Vitesse, Feyenoord en ADO Den Haag. Als je dan ziet waar we op dit moment staan, zo goed als het nu gaat, heb ik me afgevraagd: gaat langer doorgaan me nog meer brengen? Dit is denk ik een mooi moment om te stoppen.”

Zijn fysieke gesteldheid heeft geen rol gespeeld. Jens (33) speelt nog vrijwel elke wedstrijd. ,,Je merkt na je dertigste wel dat je gevoeliger wordt voor spierblessures, maar dat zit ook een beetje opgesloten in mijn speelstijl. Fysiek gezien hoef ik niet te stoppen. Waar ik wel een beetje voor wil waken, daar ben ik eerlijk in, is dat je te laat stopt. Dat mensen zeggen; het was een goeie voetballer, maar hij is te lang doorgegaan.”

Het zal wennen zijn voor de zwartwitten: een eerste elftal zonder Jens Leijten. Maar andersom zal het straks niet anders zijn, weet hij. ,,Al die jaren heeft alles om voetbal gedraaid, natuurlijk ga je dat enorm missen. De coronatijd heeft wat dat betreft wel wat geholpen. We kregen plotseling wat meer vrije weekeinden en dan kom je erachter dat er ook wel andere leuke dingen zijn om te doen.”

Maar voorlopig staan de weekenden nog altijd volop in het teken van voetbal en het vaandelteam. Er ligt nog een half seizoen te wachten en gezien de huidige prestaties van ‘t urste kan het een heel bijzonder halfjaar worden. Jens: ,,We staan waar we staan, dus wie weet. Ik ga er alles aan doen om op een mooie manier af te sluiten.”