Jens Leijten en Joost Habraken; routiniers als jonge honden

21 september 2021

Het vaandelteam van vv Gemert maakt zich op voor twee mooie thuiswedstrijden binnen vier dagen. Woensdagavond gaat de ploeg zich tegen TEC proberen te plaatsen voor het hoofdtoernooi van de KNVB-beker, zondagmiddag staat de derby tegen Blauw Geel op de rol. Joost Habraken en Jens Leijten kijken ernaar uit.

Ze bepalen al jaren het gezicht van de zwartwitte hoofdmacht. Jongens van de club, uit het eigen dorp, die door de aanhang extra worden gekoesterd. Routiniers zijn het inmiddels. Joost – aanvoerder – werd afgelopen week 33, Jens is dat aan het einde van het jaar ook. Maar nog altijd zijn ze gretig als jonge honden en gaan ze wekelijks voorop in de strijd.

Dat zal ook de komende dagen gebeuren. Want Gemert maakt zich op voor twee heerlijke potjes. Woensdagavond komt TEC op bezoek om uit te vechten wie zich plaatst voor het hoofdtoernooi van de KNVB-beker. Gemert weet hoeveel moois dat kan brengen. In 2018 werd HSV Hoek via strafschoppen geklopt en rolde vervolgens Feyenoord uit de koker.

Joost miste het duel met Hoek destijds vanwege een blessure, Jens was er wel bij. ,,Op zo’n doordeweekse avond, met veel toeschouwers, dat brengt altijd iets extra’s”, vertelt hij. ,,Het zijn leuke wedstrijden om te spelen.”

Spoken in Gemert
Hoewel ook TEC – koploper in de tweede divisie – nu favoriet is, kan het in Gemert spoken. Jens: ,,Hoek kwam destijds uit in de derde divisie zaterdag, wij waren nog hoofdklasser. Maar als we thuis spelen, is er altijd iets mogelijk.” Joost: ,,Laat TEC maar favoriet zijn. Zij moeten en dat brengt altijd extra druk met zich mee. Wij kunnen meer vrijuit spelen en van daaruit proberen te verrassen.”

Gemert is de competitie goed gestart. De ploeg staat sinds zondag zelfs tweede. ,,Qua punten hadden we daar vooraf voor getekend, honderd procent”, zegt Jens. ,,Maar voetballend kunnen en moeten we echt nog verbeteren.” Joost: ,,In de voorbereiding haalden we bij vlagen een hoger niveau dan we totnutoe hebben laten zien. Als we dadelijk tegenover de betere tegenstanders staan, ga je geheid de boot in als je soms zo slordig bent. TEC en Blauw Geel zijn twee ploegen die zelf het spel willen maken. Dan krijg je zelf ook wat meer ruimte. Ik ben benieuwd wat we dan kunnen brengen.”

Onder de top voor niemand bang
Het is nog altijd moeilijk te zeggen hoe de verhoudingen liggen in de derde divisie. Joost: ,,Er zijn een paar ploegen die voor het kampioenschap gaan. Daar horen wij niet bij. Daaronder ligt het dicht bij elkaar en hoeven we voor niemand bang te zijn.” Jens: ,,Het klinkt misschien als een cliché: wij kunnen van elke ploeg winnen, maar als we niet honderd procent bij de les zijn, kunnen we in deze klasse ook van iedereen verliezen. De verschillen zijn klein.”

Woensdag en zondag zal niemand de zwartwitten extra hoeven te motiveren. De ploeg zal scherp als een mes zijn. Jens: ,,Dit zijn de kersen op de taart, voor de supporters maar ook voor ons als spelers.”