Interview met Anthony Geurts, hoofd TC van vv Gemert

2 mei 2018

Je ziet in deze fase van het seizoen veel meldingen op de website en in de krant over vertrekkende en nieuwe spelers, beleidsplannen, etc. Tijd voor een interview met hoofdverantwoordelijke voor technische zaken, oud-speler en hoofd van de Technische Commissie Anthony Geurts.

Wat doet een technische commissie en welke taken heb je als teamleider?

Anthony Geurts: ,,De TC heeft in principe de verantwoording over alle technische zaken binnen de vereniging.  De TC bestaat uit 3 leden: Arnaud (van de Wijngaard, red) en ik richten ons vooral op de senioren/A-selectie, Toine (Ketelaars, red.) op de jeugd. We beslissen o.a. over samenstelling selecties, aanstelling selectietrainers, technische beleidsplannen voor de hele club. Uiteindelijke beslissingen nemen we met z’n drieën. Mochten we er in eerste instantie niet uitkomen, dan praten we net zo lang totdat er een oplossing is gevonden waar we alle drie mee kunnen leven. We leggen verantwoording af aan de voorzitter, onder wiens verantwoordelijkheid ook de Technische Zaken valt.”

Hoe tevreden ben je over het huidige seizoen?

,,We zijn tevreden over de resultaten in de competitie, beker en individuele ontwikkeling van spelers. Doelstellingen zijn in principe gehaald met de winst van de 1ste periode en het bereiken van de bekerfinale en natuurlijk daarmee de kwalificatie voor de landelijke KNVB-beker. En de individuele ontwikkeling van jeugdige spelers zoals Dennis van Rooij, Lars Teuben en Roy Olislagers stemt ons zeer tevreden. Maar zeker ook de goede ontwikkeling van de wat oudere spelers zoals onder andere Coen Brouwers en Ralf Kemper is mooi om te constateren. Ambities in het algemeen zijn om minstens in het linkerrijtje van de hoofdklasse mee te draaien, maar liefst in de derde divisie.”

Successen zijn tot nu toe behaald met teams die een behoorlijk plaatselijk of regionaal tintje hadden. Wat is het streven van de TC als het gaat om de samenstelling van de selectie voor Gemert 1?

,,Het beleidsplan is duidelijk: minimaal 70% zelf opgeleide spelers met in het achterhoofd onze ambities. Soms moeten we ervan afwijken, omdat de situatie erom vraagt. Zo nemen er nu enkele plaatselijke kanjers afscheid. Ons streven is om dit zoveel mogelijk met zelf opgeleide spelers op te vangen. We werken er hard aan om onze opleiding ook zo ingericht te krijgen. Echter, voor het komende seizoen zijn we nog niet zo ver en moeten we ons iets meer naar buiten richten om het niveau te handhaven. We kijken ook kritisch of de spelers die we halen bij de club passen. De zogenaamde ‘clubhoppers’ zullen we niet vlug nemen. Voor de seizoenen daarna hoeven we echter niet bang te zijn, er komt volop talent aan vanuit de jeugd! Uiteraard zullen de aanstormende talenten dan nog wel af moeten rekenen met de huidige selectiespelers, maar daar hebben we alle vertrouwen in.”

Waar is dat vertrouwen op gebaseerd?

,,Alle selectieteams bij de jeugd voetballen op een hoog landelijk niveau, waardoor de weerstand gegarandeerd is. De jeugdopleiding heeft de afgelopen jaren grote stappen gemaakt met een nieuw beleidsplan en we hebben veel jonge, ambitieuze jeugdtrainers die de focus leggen op individuele ontwikkeling met maatwerkplannen. Zonder zelf te scouten hebben we toch een zeer regionaal getinte jeugdopleiding.”

Wordt er helemaal niet gescout?

,,Bij de jeugd niet. Omdat wij er al jaren om bekend staan dat wij jeugdspelers echte kansen geven, zijn we aantrekkelijk genoeg om jeugdige voetballers uit de regio aan ons te binden die graag een niveautje hoger willen voetballen. Voor de A-selectie hebben we wel een scoutingsteam dat constant bezig is met het samenstellen van een ‘schaduwteam’ voor het geval er gerichte versterking op een positie noodzakelijk is. Maar onze interne talenten worden dus ook opgenomen in dat schaduwplaatje. Er geldt één belangrijke regel: wat we van buiten halen, moet duidelijk sterker zijn dan wat we al binnen hebben. En dan zijn we zelfs bereid om in sommige gevallen geduld te hebben als het talent zich snel aandient.”

Wat is de rol van Gemert 2 daarin?

,,We beschouwen het tweede team als een opleidingsteam, met Mats (Raijmakers, red.) staat er een echte opleider als trainer voor die groep. Ze trainen nu ook één keer in de week samen met O19-1 met individuele trainingen als uitgangspunt. Deze talenten worden nu op die donderdag begeleid door voormalige eerste elftal spelers zoals Bas van der Reijken, William van den Boogaard, Ronald Smits en Tijs van Bree.”

,,Het tweede elftal  is gewoon een verlengstuk van de jeugd. Ook hard nodig omdat de stap van O19 naar het niveau van Gemert 1 echt heel groot is en nog steeds onderschat wordt. De ervaring van de jeugdspelers die het afgelopen seizoen de stap hebben mogen maken, sluit hier exact op aan. Komend seizoen hebben we bijvoorbeeld ook wekelijks twee stageplekken bij de eerste groep voor de talenten van groep 2 en Onder 19.”

,,Trainen bij 1, spelen in 2 met af en toe minuten bij 1 maken is een ideale tussenstap naar het doel: op zondag om 14.00 aantreden op ons prachtige hoofdveld.”

In hoeverre past de aanstelling van hoofdtrainer Reinald Boeren in dit verhaal?

,,Net als de vorige keer zijn we heel zorgvuldig te werk gegaan bij de zoektocht naar een nieuwe trainer. Hij moet in ieder geval bereid zijn om mee te denken en werken met het gehele technische beleid en oog hebben voor de jeugd. Het moet vooral een moderne en mensgerichte trainer zijn en uiteraard moet hij ook wel al het een en ander bewezen hebben. Dat hij genomineerd is voor Trainer van het jaar in het amateurvoetbal geeft ook wel aan dat we een goede keuze hebben gemaakt.”

Kortom, je hebt vertrouwen in de toekomst?

,,Ik ben ervan overtuigd dat we de doelstellingen uit de beleidsplannen de komende jaren waar kunnen maken.”