In memoriam: Harry Bressers

12 februari 2024

Intens verdrietig heeft voetbalvereniging Gemert kennis genomen van het overlijden van onze erevoorzitter Harry Bressers. Harry overleed zondag in alle vroegte. Hij werd 84 jaar.

Harry Bressers is één van de iconen in de historie van onze vereniging. Hij was maar liefst 25 jaar onafgebroken voorzitter van vv Gemert, van 1975 tot 2000. Daarin drukte hij een onuitwisbaar stempel. Met zijn ambities, persoonlijkheid en ongekende betrokkenheid zette hij de koers uit die de club anno nu nog altijd vaart.

Tijdens zijn voorzitterschap ontwikkelde vv Gemert zich tot een van de meest vooraanstaande amateurvoetbalverenigingen in de regio, met tal van prijzen en kampioenschappen als tastbaar bewijs. In de beginfase rukte het eerste elftal dankzij drie titels op rij op van de vierde naar de eerste klasse.

Zestien jaar bleef de hoofdmacht in de eerste klasse, waarna in 1995 Harry’s droom werkelijkheid werd: de promotie naar de hoofdklasse. In 1998 werd het nóg mooier, toen Gemert met een elftal met veel Gemertse jongens kampioen werd op het toen nog hoogste amateurniveau. In Harry’s hele ‘regeerperiode’ degradeerde Gemert nooit.

Bij zijn afscheid als voorzitter werd Harry, toen 60 jaar, benoemd tot erevoorzitter van vv Gemert, een titel die verder alleen wordt gedragen door Marinus ‘meester’ van der Velden, voorzitter in de jaren ’40, ’50 en ’60. Op een drukbezochte receptie werd Harry koninklijk onderscheiden: hij werd benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. Hij kreeg de versierselen opgespeld door toenmalig burgemeester Jan van Maasakkers. Ook werd hij benoemd tot lid van verdienste van de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB), wat zeer uitzonderlijk is voor een bestuurslid van een amateurvereniging.

De club zat diep in het hart van Harry, die ook na zijn aftreden als voorzitter graag naar sportpark Molenbroek kwam. Hij was er elke thuiswedstrijd van Gemert 1 bij. De laatste jaren verslechterde zijn gezondheid snel, waardoor hij ook steeds minder vaak naar de club kon komen. Maar zijn band met vv Gemert bleef hecht.

Voetbalvereniging Gemert is Harry veel dank verschuldigd en zijn overlijden, zo kort na het heengaan van zijn vrouw Dora, stemt ons intens verdrietig.

Harry, we gaan je missen.

Wij wensen familie, vrienden en kennissen veel sterkte met het dragen van dit grote verlies.

De afscheidsdienst van Harry is zaterdag 17 februari om 10.30 uur in de aula van crematorium ’t Laar in Beek en Donk.