Flinke impuls meisjes- en damesvoetbal

12 mei 2021

Het meisjes- en damesvoetbal van vv Gemert krijgt met ingang van komend seizoen een flinke impuls. De kans is groot dat de zwartwitten deze zomer met een extra seniorenteam én een apart meisjesteam starten. Het eerste damesteam krijgt een nieuwe trainer-coach in de persoon van Jelle Roosjen.

Zo klinken de laatste tijd veelbelovende berichten vanuit de meisjes- en damesafdeling van vv Gemert. Eerder werd immers al bekend dat Chantal van den Heuvel de nieuwe coördinator is. Zij gaan samen met leden van de bestaande staf – Frank Kesseler, Koos Sterken en Paul Beyer – aan de slag om het Gemertse vrouwenvoetbal nadrukkelijker op de kaart te zetten.

Het bestuur van vv Gemert heeft dat tot een speerpunt gemaakt en Jelle en Chantal voelen zich daardoor aangesproken. Jelle is een bekend gezicht op sportpark Molenbroek. Hij doorliep als speler de hele jeugdopleiding en begon al op zijn vijftiende met het trainen en coachen van teams. Hij was later één seizoen assistent-trainer van Tom van der Wijst bij MVC in De Mortel en één (door corona onderbroken) seizoen bij Hapse Boys. ,,Het damesvoetbal ligt een beetje meer buiten mijn comfortzone”, vertelt hij. ,,Maar het paste qua tijden heel goed en ik vind dat de club mooie plannen heeft. Ik moest er natuurlijk even over nadenken, maar heb met volle overtuiging ja gezegd.”

Veertien jaar keepster
Chantal van den Heuvel heeft meer ervaring met het damesvoetbal. Ze keepte veertien jaar bij MVC en speelde er daarna nog een paar jaartjes als veldspeler. Daarna was ze betrokken bij de oprichting van een meisjesteam, dat ze zelf een aantal jaren leidde en coachte. Na haar verhuizing naar Gemert is ze ook bij vv Gemert gaandeweg steeds meer gaan doen. Ze begeleidt de Pupil van de Week bij thuiswedstrijden van Gemert 1 en is coördinator van de JO12 tot en met JO15.

Die taken blijft ze doen. ,,Ik hoef het coördinatorschap van het meisjes- en damesvoetbal gelukkig niet alleen te doen. Ik weet dat Toine (Ketelaars, hoofd opleidingen) en Frans-Joseph (van Lierop, teamleider jeugd en bestuurslid) er altijd zijn en klaarstaan om me te helpen.”

Afgelopen seizoen bestond de damesafdeling van vv Gemert uit één seniorenteam. Daarnaast draaien in de opleiding zo’n 20 tot 25 meisjes mee in jongensteams. Op dit moment wordt getracht om voor volgend seizoen een apart meisjesteam op te zetten. Chantal is daar optimistisch over. ,,We hebben minimaal tien meiden nodig voor de 8-tegen-8-competitie. We hebben er al 8, dus dat ziet er goed uit. Voor veel nieuwe meisjes was het een drempel om bij vv Gemert te komen voetballen omdat er geen apart meisjesteam was. Dat hebben we dadelijk wel, dus ik hoop dat ze nu wel zeggen: ik kom voetballen.”

Werving nieuwe voetbalsters
De deuren van sportpark Molenbroek worden in ieder geval wijd opengezet. Via het gemeentelijke sport- en beweegproject ‘Goed Bezig’ wordt getracht om nieuwe voetbalsters te werven. Vanaf volgende week kunnen meisjes al meetrainen om zo kennis te maken met voetbal en de club. Aan het einde van de serie trainingen volgt een minitoernooi, waaraan alle nieuwe en huidige voetbalsters meedoen. Binnenkort wordt via deze site meer bekend over deze initiatieven.

Het meisjesteam maakt straks integraal deel uit van het opleidingsplan van vv Gemert en de faciliteiten die daarbij horen. Ook gaan betrokkenen zich buigen over een speciaal beleidsplan voor het damesvoetbal op de lange termijn. Doelstelling is om het damesvoetbal van vv Gemert te laten groeien, zodat er straks plaats is voor zowel prestatief als recreatief voetbal.

Het gevoel is in ieder geval goed. Chantal: ,,Het is belangrijk dat de meiden en dames gehoord en gezien worden binnen de club. Maar alle neuzen staan nu dezelfde kant op. Ook bij het bestaande damesteam is er veel enthousiasme om er de schouders onder te zetten.”

Jelle: ,,Voor mij is damesvoetbal nieuw, dus ik ben blij dat de huidige staf vrijwel volledig in tact blijft. Zij hebben de ervaring, waar ik veel gebruik van zal maken. We gaan er samen met veel zin aan beginnen; er ligt voor de hele meisjes- en vrouwenafdeling een mooie uitdaging.”

Chantal van den Heuvel en Jelle Roosjen, respectievelijk coördinator van het meisjes- en damesvoetbal en de nieuwe trainercoach van Dames 1.