Heerlijke zondag voor Gemert in Lienden

8 september 2019

Gemert heeft zichzelf een heerlijke zondagmiddag bezorgd. De zwartwitten zegevierden met 1-3 uit bij FC Lienden. Thijs van Pol was het goudhaantje aan Gemertse zijde: hij scoorde drie keer.

Dan ben je geneigd om veel van de credits aan de spits te geven, maar Gemert valt al twee weken ook om een andere reden op: de teamspirit, de bereidheid om alles te geven en het gedegen verdedigende werk. Dat levert in twee moeilijke uitwedstrijden vier punten op. Daar was vooraf voor getekend.

In veel opzichten leek het wedstrijdbeeld op dat van vorige week. De tegenstander had vaak de bal, maar ook grote moeite om tot kansen te komen. Verschil met vorige week was dat Gemert dit keer ook aanvallend meer in de melk te brokkelen had. In het eerste half uur waren de uitvallen van Gemert zeker zo dreigend als het continue overwicht van de thuisploeg, met onder meer ex-prof Guyon Fernandez in de frontlinie.

In de achtste minuut kwam Gemert op voorsprong. FC Lienden – tot dan toe dominant –  liet zich verrassen door een Gemertse aanval over links. Reva Kreekels werd diepgestuurd en leverde een perfecte voorzet af. Thijs van Pol toonde zijn specialiteit en kopte snoeihard binnen: 0-1.

Die treffer veranderde het wedstrijdbeeld nauwelijks. FC Lienden speelde in een hoog tempo en probeerde Gemert vast te zetten. Er kwamen kansen. Met name Liendens nummer 21 Zakir was vaak een plaag voor de Gemertse defensie. De grootste kans kreeg hij kort voor rust, maar Bono Barten bleek een goede sta-in-de-weg. Gemert haalde met de marge van één de rust en daar was geen enkele Gemertse supporter op sportpark De Abdijhof ontevreden mee. Op het laatst hing zelfs even de 0-2 in de lucht, toen Joop Daniëls op de achterlijn een Lienden-verdediger in de wind zette. Het tweede doelpunt bleef uit.

Gemert bereidde zich voor op een zware tweede helft en daar leek het inderdaad op uit te draaien. Guyon Fernandez testte Bono Barten van dichtbij met een kopbal en even later haalde Gemert opgelucht adem toen een Liendense poging via de kruising over ging. Dat ging niet de goede kant op, maar de zwartwitten werden opnieuw geholpen door Thijs van Pol. De spits werd in de 51e minuut in stelling gebracht door Joop Daniëls en verraste de keeper met een snelle punter: 0-2.

Die marge van twee gaf rust. FC Lienden speelde ook in het resterende half uur vooral op de helft van Gemert, maar de defensie van de zwartwitten stond net als vorige week als een huis. Met Mark Westerlaken en Bram Jacobs zit er veel lengte en kopkracht in de ploeg. Veel van de Liendense aanvalsdrang smoorde voordat Bono Barten in actie hoefde te komen. En vonden ze dan toch een muizengaatje, dat was de doelman attent.

Zo bleef de voorsprong in tact en had Gemert zelfs een uitgelezen kans op de 0-3. Reva Kreekels ging er op links vandoor. Zijn voorzet belandde via een overstapje van Thijs van Pol voor de aanstormende Willem den Dekker, maar het schot bleef zonder succes.

De beslissing liet nog even op zich wachten. Een schot van FC Lienden ging voorlangs. Elke Gemert-supporter realiseerde zich dat een tegentreffer de vlam in de pan zou laten slaan. Maar zo ver kwam het niet. Een kwartier voor tijd ging de onvermoeibare Willem den Dekker op avontuur op rechts na een steekbal van Joost Habraken. De voorzet viel stil voor de keeper, die geen controle over de bal kreeg en zich vervolgens vergreep aan Reva Kreekels, die zich er handig tussenwrong. De scheidsrechter was resoluut en stelde Thijs van Pol in staat om zijn derde van de middag aan te tekenen.

Met nog een kwartier op de klok lag de wedstrijd daarmee wel in zijn plooi. FC Lienden verdiende een compliment omdat de ploeg bleef gaan voor een betere resultaat. Guyon Fernandez maakte er nog 1-3 van, maar de Gemertse overwinning kwam niet meer in gevaar.

Het seizoen is nog pril, maar met vier punten uit drie wedstrijden staat Gemert er keurig bij in de middenmoot van de derde divisie. Voor komend weekeinde ligt een mooie affiche klaar. Zaterdag komt Blauw-Geel’38 naar sportpark Molenbroek om de derby na twee jaar afwezigheid weer in ere te herstellen. Aanvang is dan 19.00 uur.

GEMERT: Barten; Teuben, Westerlaken, Jacobs, Houwers, Leijten, Den Dekker, Habraken, Daniëls (67. Brouwers), Van Pol (90. Van den Broek), Kreekels (88. C. Jansen).