Heerlijke overwinning Gemert op Barendrecht

28 oktober 2023

Na drie achtereenvolgende nederlagen heeft Gemert zijn tanden laten zien. De zwartwitten wonnen zaterdagavond de thuiswedstrijd tegen BVV Barendrecht, toch een van de kampioenskandidaten, afgetekend. Het werd 4-1 op het opgetogen sportpark Molenbroek.

Het is overbodig om te stellen dat de thuisploeg een goed resultaat nodig had. Na nederlagen tegen Quick, SteDoCo en sv Meerssen konden alleen punten het zelfvertrouwen weer opkrikken.

Dat gebeurde dus, op een spectaculaire manier. De basis werd gelegd in de eerste helft. De beginfase was nog voor Barendrecht, dat al snel een dot van een kans kreeg. De bal werd van de lijn gehaald door een ultieme krachtsinspanning van Fabrizio Deben.

Daarna kwam Gemert, met een basisplaats van Kees Brugmans, al snel beter in de wedstrijd. In de 12e minuut kwam Safa Kizir door op rechts. Hij legde af op Eon Herman, die het karwei koelbloedig afmaakte: 0-1.

De zwartwitten klaarden zichtbaar op van die treffer en wonnen meteen aan overtuiging. Het weekje rust na de sof in Meerssen leek de ploeg goed te hebben gedaan. Het oogde een stuk frisser en gretiger wat de zwartwitten op de mat legden.

Binnen twee minuten na de openingsgoal was het weer raak. Sportpark Molenbroek wreef zich genoegzaam in de handen, nadat opnieuw Jontje Herman scoorde. Nu was het voorbereidende werk van Ralf Kemper.

Zo was het in een vloek en een zucht 2-0, nog binnen het kwartier. Gezien de inzinking van de voorbije weken kon de wedstrijd op deze zaterdagavond niet beter beginnen.

Maar de koek was nog niet op in de eerste helft. Nog lang niet. Want goed en wel bekomen van de Gemertse bliksemstart deed Barendrecht iets terug. Joey Jongman, spelverdeler en sterkhouder van de gasten, haalde van afstand uit en bracht de spanning terug. Dat was in de 18e minuut.

De toeschouwers hoefden zich geen seconde te vervelen. Het duurde precies drie minuten voordat ze weer op het puntje van hun stoel zaten. Brent Achten bediende Safa Kizir, die gedecideerd de 3-1 binnenprikte en de marge weer op twee bracht.

Het was genieten op het Gemerts strijdtoneel. In de 25e minuut leidde een geweldige aanval via Yentl Meyssen en de mee opgekomen Fabrizio Deben bijna tot de 4-1. Een doelpunt dat uiteindelijk toch nog voor rust viel. De kwetsbare defensie van de gasten werd in de 37e minuut opnieuw getest. De aanval werd voorbereid door Safa Kizir en Fabrizio Deben. Erwin van den Broek probeerde het vergeefs, maar Brent Achten hield het hoofd koel, kapte de bal vrij en schoot binnen.

Zo hadden de Gemertse supporters veel te bepraten in de rust. Wat een ongekende luxe en dat na zo’n sombere weken. Maar de ploeg moest het hoofd erbij houden, want Barendrecht zou zich niet als makke schapen naar de slachtbank laten leiden, zo was de verwachting.

Gemert kwam het eerste kwartier evenwel goed door en de frustratie bij Barendrecht groeide zienderogen. In de 58e minuut kwam het tot een incident rond de middenlijn. Eerst kreeg Tim Eekman geel na een reactie op Kees Brugmans. In de nasleep van die commotie vergaloppeerde Joey Jongman, de spelverdeler van Barendrecht, zich in een confrontatie met Noel van Gerven. Hij kon met rood vertrekken.

Daarmee was de angel wel uit de wedstrijd. Minder dan tien minuten later kwam Barendrecht zelfs met negen man te staan toen Sven Dijkgraaf direct rood kreeg bij een ingreep op Eon Herman.

Met negenen kon Barendrecht vanzelfsprekend geen vuist meer maken. Gemert geloofde het verder ook wel en speelde de wedstrijd professioneel uit. De buit was binnen.

De 4-1 zorgde na afloop voor een opperbeste stemming in het Gemertse kamp. Nu gaat het vizier op de derby met Blauw Geel’38, komende zondag in Veghel.

Gemert: Tielemans, Deben (78. Hanenberg), Meyssen, Jacobs, Van den Broek (78. Van Zutphen); Brugmans, Achten (70. Michels), Van Gerven; Kizir (51. Van Diepen), Kemper, Herman (70. Ben Rouba).

Meer foto’s van de wedstrijd van onze clubfotograaf Frans Brzoskowski in het album op deze site.