Gezapige derby zonder winnaar: 1-1

30 april 2017

De derby tussen Gemert en Blauw Geel´38 kreeg zondagmiddag geen winnaar. De gezapige wedstrijd eindigde in 1-1.

Zowel Gemert als de kersverse kampioen Blauw-Geel keek stiekem al een beetje vooruit naar de halve finales van de districtsbeker. De zwartwitten treden dinsdag om 19 uur in Deurne-Zeilberg aan tegen eersteklasser ZSV, Blauw-Geel gaat op bezoek bij Chevremont. Als beide ploegen zich kwalificeren voor de finale komen ze elkaar op zondag 21 mei opnieuw tegen op het sportpark van sv Panningen in Noord-Limburg.

Een ding is zeker: als het zover komt, zal het er anders aan toegaan dan zondagmiddag. Nu stond er niets meer op het spel en dat viel wel te merken. Beide trainers hadden ook wat wijzigingen doorgevoerd in de opstelling. Bij Gemert ontbraken bijvoorbeeld Ron Jansen en Youri van Brussel, die op de bank begonnen.

Gemert startte slecht en kwam al in de derde minuut op achterstand. De ploeg zag er niet goed uit toen Alexander Mols vrij baan kreeg richting Sven van Ommeren. De Gemertse doelman werd in de korte hoek geklopt: 0-1.

Vervolgens viel er weinig te genieten op sportpark Molenbroek. Het werd al gauw een lauw potje, waarbij duidelijk te zien was dat er geen grote belangen op het spel stonden. Gemert kreeg richting het einde van de tweede helft wel meer spelaandeel en was ook dreigender. Een kopbal van Jasper Lalisang belandde op de lat en de Gemertse nummer 11 had een prima kans bij een voorzet van Joost Habraken vanaf rechts. De bal ging voorlangs.

Toch kwam voor rust de 1-1 op het scorebord. Lalisang zette zijn krabbel achter de goal, maar het voorbereidende werk van Ralf Kemper was indrukwekkender. De lob ging over de Veghelse doelman Michiel Merks, Lalisang hoefde slechts een laatste tikje te geven om helemaal zeker te zijn. De gelijkmaker was verdiend.

Na rust had Gemert de zege binnen kunnen halen tegen de Veghelnaren, wier benen zo kort na het kampioensfeest steeds zwaarder werden. Zeker toen Blauw Geel’38 twintig minuten voor tijd met tien man kwam te staan omdat Joey Hellstern (gebroken neus) naar de kant moest, terwijl er al drie keer was gewisseld.

Gemert kwam een paar keer dichtbij maar drukte niet door. Rick Wijnen mocht van dichtbij uithalen en even later ook Vincent Buijssen, maar twee keer was de afronding niet in orde en kon Merks redding brengen. Vincent Buijssen had nog een prima mogelijkheid, maar ook die bal werd gekeerd. Blauw Geel was nog één keer gevaarlijk met een afstandsschot van Mustafa Guler, dat net over ging.

Zo kon Gemert dus niet meer profiteren van de man-meer-situatie en bleef het 1-1. Al gauw werd in de afloop berust. Het vizier ging snel op dinsdag en het duel met ZSV.

GEMERT: Van Ommeren; Leijten, Jacobs, Brugmans, Van Berlo, Habraken, Van Dijk (54. Van Brussel), Vissers, Lalisang (68. Wijnen), Kemper, Buijssen.

Bekijk meer foto’s van Frans Brzoskowski van de wedstrijd Gemert – Blauw Geel’38 in het album op deze site.