Geslaagde jeugdtoernooien vv Gemert

22 mei 2016

In de voorbije weken vond een tweetal zeer geslaagde jeugdtoernooien plaats op sportpark Molenbroek. Vorige week kwamen E – en F-teams in actie op het Jan van Zeeland-toernooi, zaterdag 21 mei waren de D en C-categorieën aan de beurt in het Frans Habets-toernooi. Lees hieronder de verslagen!

Frans Habets toernooi wederom succesvol

Volgens jaarlijkse traditie heeft  op 21 mei het Frans Habets toernooi plaatsgevonden. Het was fantastisch voetbalweer en alle D-deelnemers hadden er duidelijk zin in. Ook onder de talrijke toeschouwers heerste een leuke sfeer, wat het verdere  verloop van de morgen alleen maar ten goede zou komen.  Frans Habets zelf was weer tijdig aanwezig om te scouten. Frans stelt namelijk elk jaar een  trofee beschikbaar voor “de meest bijzondere speler” Omdat het toernooi vorig jaar ook al veel meisjes mocht begroeten, heeft hij voor het eerst dit jaar ook een trofee voor de “meest bijzondere speelster” beschikbaar gesteld. Dat hij dit ook zeer serieus neemt, komt wel het meest tot uiting doordat hij zelfs zijn altijd zichtbare aanwezige (weelderige) haardos behoorlijk had ingekort om alles beter te kunnen zien.

Waarom deze extra trofee?  Is eigenlijk heel simpel: elke club heeft spelers die nooit het eerste zullen bereiken maar wel het plezier uitstralen voor het spelletje en  medespelers  en later  wel doorgroeien als leider/leidster/bestuurslid etc. Frans vindt dit zo belangrijk dat hij juist voor dit aspect extra aandacht vraagt bij de deelnemers en toeschouwers . Deze eervolle vermelding kregen Iza Lamers (DAW O12) en Siem Pouwels (DSV D2) en die waren zichtbaar verrast.  De winnaars van het toernooi zijn: 1Mariahout D1; 2. OJC D7 en 3. Handel  D1.

Na de prijsuitreiking in de kantine meldden zich de eerste deelnemers al weer voor het C-toernooi.  Ook bij de “C”  verliepen de wedstrijden netjes binnen de daarvoor aangegeven tijd. Na de poulewedstrijden werden de vier poules opnieuw ingedeeld op basis van de uitslag binnen deze poules. De eerste van alle poules bij elkaar, de tweede allemaal bij elkaar etc. Hierdoor kreeg je in het tweede gedeelte een  “uitgebalanceerd` wedstrijdverloop met meer aan elkaar gewaagde teams. Zowel voor de deelnemers alsook voor de toeschouwers leuker om te doen en te volgen. Ook in dit toernooi  waren er extra trofeeën beschikbaar gesteld voor de meest bijzondere speler en speelster; Olga van  Bree uit Handel C1 en Wilco van Weel  uit Nuenen C7 ontvingen deze eer.  Verder was Una C4 de winnaar en volgden MVC C1G als tweede en Udi’19 C5 als derde. Tevreden verlieten deelnemers, toeschouwers en organisatie het sportterrein om aan het welverdiende weekeinde te beginnen.

Jan van Zeeland toernooi, koude start met warm einde.

Op 14 mei is het jaarlijks Jan van Zeeland Toernooi weer gehouden. Is het dat we in andere jaren de deuren en ramen open moesten zetten voor de verkoeling, moesten we nu de deuren gesloten zien te houden om een beetje warmte binnen te houden.  Onder de bezielende leiding van onze nieuwe toernooidirecteur Frans-Joseph van Lierop startte het E- toernooi precies op tijd met de eerste wedstrijden van in het totaal 16 teams die om de eer en eerste plaats zouden gaan strijden.  Na het laatste fluitsignaal van onze omroepster Kim van Rijsouw kon de naamgever van dit toernooi Jan van Zeeland zelf de  prijzen uitreiken: 1Blauw Geel E2, 2Gemert E5 en 3Boekel Sport E3. Maar ook alle andere teams droegen bij aan een leuke sportieve sfeer op de velden en ontvingen  alle andere deelnemers een medaille. Namens de organisatie bedankt voor deze leuke sfeer.

Vervolgens mocht het organiserende comité zich opmaken voor het tweede gedeelte van deze dag;  het F-toernooi. Ook hier waren alle 16 teams mooi op tijd, stond ieder tijdig op de grasmat zodat ook hier de wedstrijden exact op tijd konden starten. De wedstrijden werden net als in de morgen geleid door een enthousiaste groep jonge scheidsrechters uit onze eigen gelederen waar we ook bijzonder trots op zijn dat we ze hebben binnen deze club. Een team van ervaren scheidsrechters (André Smits, John van Berlo en Bart Sanders) coachen/sturen/enthousiasmeren deze jonge talenten om door te kunnen groeien naar kwalitatief stevige fluiters  voor de hogere teams. Nadat de gastheren van vandaag Wim Dekker en Theo van de Vossenberg  alle bekers en medailles  klaar hadden gezet voor Jan van Zeeland mocht hij ze uitreiken aan: 1 Erp F1, 2. Blauw Geel F1 en 3Sparta F2 en voor de rest ook weer een mooie medaille.

Kort samengevat: het weer was koud, maar het bleef wel  de hele dag droog, de wedstrijden waren sportief en stonden onder begeleiding van onze eigen kanjers. Frans-Joseph heeft zijn vuurdoop goed doorstaan en er ontstond onder de organisatie toch nog een warm gevoel  bij het terugkijken op deze leuke dag. Volgend jaar gaan we er weer voor!