Gemert zonder buit terug uit Twente

6 oktober 2019

Gemert heeft zondagmiddag de tweede nederlaag van het seizoen geïncasseerd. De zwartwitten verloren in Haaksbergen van HSC’21, de nieuwe lijstaanvoerder in de Derde Divisie.

Om kwart over vier stond een 3-0 eindstand op het bord van sportpark Groot Scholtenhagen. Op de drie Twentse punten viel op basis van de tweede helft niets af te dingen, maar in de eerste helft wees niets op zo’n zure afloop.

Gemert en HSC’21 hielden elkaar aanvankelijk volledig in balans. Saai was het geen moment, maar veel kansen vielen ook niet te noteren op het kunstgras in Haaksbergen. Het waren aanvankelijk vooral schoten van afstand die voor opwinding zorgden. Tegen het einde van de eerste helft was Gemert nog het meest dreigend. Twee schoten van Willem den Dekker  en een inzet van Reva Kreekels in het zijnet leidden nog niet tot de voorsprong, maar gaven wel vertrouwen voor wat nog komen zou.

Maar het tweede bedrijf pakte niet goed uit voor de zwartwitten. Gemert probeerde voetballend het initiatief te pakken, maar het effect was averechts. HSC’21 kreeg iets meer ruimte en sloeg hard toe. Al in de vijfde minuut na de hervatting viel het openingsdoelpunt, gemaakt door Desley Bruinink. Gemert wees nog even op een vermeende overtreding op Mark Westerlaken, maar de scheids beoordeelde het als een fair duel: 1-0.

De achterstand dwong Gemert om op zoek te gaan. Een schot van Joop Daniëls ging voorlangs. In de 56e minuut deed zich een cruciaal moment voor. Gemert vond maar spaarzaam gaatjes in de HSC-defensie, maar nu had Thijs van Pol even zicht op meer. Hij lobde bal fraai over doelman Wouter Lankheet heen. De Gemertse supporters hadden de handen al in de lucht, toen de goalie de bal met een miraculeuze save alsnog uit de doelmond ranselde.

Zo bleef het 1-0 en moest Gemert steeds nadrukkelijker in de achtervolging. Daarbij kwam het maar zelden tot dreigende momenten, terwijl HSC’21 maximaal profiteerde van de ruimte die de zwartwitten lieten. In de 71e minuut kwam de thuisploeg op 2-0. De scheidsrechter legde de bal op de stip na een overtreding van Bono Barten, die zijn opponent aantikte bij het uitkomen.  Diego van der Weide velde het vonnis.

Ralf Kemper was toen al ingevallen. Ook Hasem Ben Rouba werd het veld ingestuurd. Maar anders dan vorige week tegen Quick was dat niet het begin van de omwenteling. HSC liet de controle niet meer uit de vingers glippen. Toen Stef Ottink voor de 3-0 zorgde, tien minuten voor tijd, lag de wedstrijd in zijn plooi.

In de allerlaatste seconde schoot Willem den Dekker de bal nog op de paal, maar op dat moment zaten de drie punten al diep in de Twentse zakken. Het was de eerste keer sinds de openingswedstrijd tegen O.S.S.’20 dat Gemert met lege handen stond, maar zoals gezegd: op basis van de tweede helft was de overwinning voor HSC’21 misschien licht geflatteerd, maar wel terecht.

Gemert gaat zich nu opmaken voor twee achtereenvolgende thuiswedstrijden. Komende zondag (13 oktober) komt het Utrechtse Hercules naar sportpark Molenbroek. Na een vrij weekend (19 en 20 oktober) wacht het thuisduel met Dongen (27 oktober).

GEMERT: Barten, Leijten, Westerlaken, Jacobs, Teuben, Habraken, Brouwers (75. Ben Rouba) Den Dekker, Daniëls, Van Pol, Kreekels (66. Kemper).