Gemert zonder buit terug uit Limburg

26 januari 2020

Gemert is zondag zonder punten teruggekomen uit Heerlerheide. Voor Groene Ster zijn de zwartwitten een soort van Angstgegner, maar zondagmiddag wonnen de Limburgers met 2-0.

Gemert startte op sportpark Pronsebroek zonder Ralf Kemper, die deze week meer te horen krijgt over de aard van zijn hardnekkige enkelblessure, die hem ook vorige week al aan de kant hield. Lars Teuben speelde zondag op de rechtsbackpositie, waardoor Jens Leijten een linie opschoof naar het middenveld. Ook Jens hoort deze week meer over zijn kwetsuur, in zijn geval aan de pols. Tegen Groene Ster speelde hij met een manchet, binnenkort wordt duidelijk of een operatie noodzakelijk is. In dat geval is hij een tijdje uitgeschakeld.

Gemert en Groene Ster tastten elkaar aanvankelijk wat af. Het eerste gevaarlijke moment kwam op naam van Thijs van Pol, die een kopkans kreeg uit een corner van rechts. Vervolgens eigende Groene Ster zich een periode het initiatief toe. Gemert kwam goed weg toen Maikel van Kesteren de bal snoeihard op de lat pegelde, nadat Bono Barten een eerste inzet had gekeerd.

Gemert realiseerde zich dat er een tandje bij moest en knokte zich vervolgens terug in de wedstrijd. Het evenwicht keerde terug en Coen Brouwers kreeg een schietkans, maar zag de bal overzeilen.

Het openingsdoelpunt viel op een voor Gemert wel heel beroerd moment, op slag van rust. Thom Vluggen kreeg teveel ruimte bij een corner vanaf rechts en kon in een mêlée van spelers binnenkoppen: 1-0 in de 43e minuut en Gemert moest in de achtervolging.

De ploeg probeerde Groene Ster na rust onder druk te zetten, maar moest tegelijkertijd waakzaam blijven om achterin geen open huis te houden. Dat ging de zwartwitten heel aardig af. Gemert pakte de regie. Het manco was dat de ploeg tot te weinig echte, uitgespeelde kansen kwam. Er waren wel dreigende momenten, via Thijs van Pol met name, die continu oorlog maakte in de Limburgse defensie, maar de gelijkmaker bleef vooralsnog uit.

Reinald Boeren bracht Reva Kreekels, die vanaf de linkerkant voor extra dreiging mocht gaan zorgen. De Gemertse supporters hadden goede hoop dat het balletje een keer goed zou vallen, maar moest ook vrezen voor de allesbeslissende tweede goal van de thuisploeg. Want natuurlijk werd er ruimte weggegeven. Zoals in de 77e minuut, toen Bono Barten de bal uit een schot tegen de lat duwde en zo de 2-0 voorkwam.

Drie minuten later was Gemert het dichtst bij de 1-1. De bal viel net niet goed voor Thijs van Pol, in tweede instantie kon ook Joop Daniëls niet goed uithalen. Groene Ster bleef overeind. Het was achteraf gezien een van de weinige momenten dat de defensie van de thuisploeg echt aan het wankelen werd gebracht. Niet veel later legde Chefrino Eind de wedstrijd definitief in zijn plooi. Een droge knal van de aanvaller in de 82e minuut liet het net bollen en zorgde voor de eerste overwinning van de groenwitten in 2020.

Gemert op zijn beurt verloor voor het eerst dit seizoen een tweede wedstrijd op rij, na het verlies tegen O.S.S.’20 vorige week. Volgende week gaat de ploeg proberen om de rug te rechten en de fraaie thuisserie van zes opeenvolgende overwinningen een vervolg te geven als de nummer twee van de ranglijst – OFC uit Oostzaan – op bezoek komt.

GEMERT: Barten; Teuben, Westerlaken, Jacobs (72. Kreekels), Brugmans; Leijten, Habraken, Brouwers, Den Dekker, Daniëls, Van Pol.