Gemert zonder buit terug uit Den Haag

2 april 2017

Gemert is zondagmiddag zonder buit teruggekeerd uit Den Haag. De zwartwitten speelden een volwassen wedstrijd, verkochten hun huid duur, maar moesten tegen Quick toch een 1-0 nederlaag incasseren.

Eén doelpunt – een pegel in de kruising van Rachid Bouyaouzan – een kwartier voor tijd bleek uiteindelijk beslissend. Typerend dat het ene gaatje in de Gemertse defensie via een zondagsschot werd gevonden. Want nadat de ploeg vorige week de nul hield tegen IFC stond de organisatie ook zondag weer als een huis. Door de schorsing van Bart van Berlo werd het centrum in Den Haag gevormd door Bram Jacobs en Kees Brugmans. Daarvoor speelde Coen Brouwers verdedigend op het middenveld.

Quick had er op het mooie sportpark Nieuw Hanenburg alle moeite mee. De ploeg van trainer Paul van der Zwaan staat in de hoofdklasse B inmiddels bekend als een van de beste ploegen, voetballend misschien wel dé beste. Ook tegen Gemert had de thuisploeg het meeste balbezit, zeker in de beginfase. Maar Quick kon nauwelijks ruimtes vinden tegen de compact spelende opponent. Een keer moest Sven van Ommeren zich tot het uiterste strekken bij een kopbal uit een corner.

Ondertussen verstopten de zwartwitten – nog altijd zonder Mark van Dijk en Yoeri Vissers – zich niet. Zo kwam het zelfs ook tot de beste kansen voor rust. De ultieme mogelijkheid was voor Ron Jansen. Ralf Kemper stond op het punt van doorbreken en de keeper van Quick kwam ver uit zijn goal. Kemper passte de bal naar de meegerende Ron Jansen, waardoor de doelman was uitgeschakeld. Ron Jansen had een leeg doel voor zich, maar zijn inzet werd alsnog gekeerd door een sliding van een Haagse verdediger.

Meteen daarop noteerde Gemert opnieuw een kans, maar de voorzet werd niet verzilverd.

Zo kreeg Gemert richting de rust steeds meer aandeel in het spel en was er halverwege  voor de meegereisde Gemertse aanhang nog alle reden op hoopvol te zijn. Na rust leek het sterke Quick aanvankelijk nog wat tandjes bij te schakelen. Marc Boshof draaide de bal uit een vrije trap op de binnenkant van de paal en even later stond Ronny van den Elzen goed geposteerd op de lijn bij een kopbal uit een corner. Zoals gezegd: het Haagse gevaar kwam vrijwel alleen uit dode spelmomenten, want achterin zat het goed dicht bij de gasten uit Gemert.

Puur qua kansen deed Gemert niet onder. Ralf Kemper was na een vlotte aanval dichtbij de openingstreffer maar strandde op de doelman. En een ingestudeerde vrije trap was bijna succesvol via Youri van Brussel en Bram Jacobs. De bal rolde net naast het doel van Quick.

Een kwartier voor tijd ging het alsnog mis voor de zwartwitten. Dat gebeurde bij een inworp van Quick. Gemert liet zich verrassen waardoor Bouyaouzan de gelegenheid kreeg om vanaf zo’n zestien meter uit te halen. Dat deed hij prachtig; het leer sloeg kiezelhard in achter Van Ommeren. Daar was geen houden aan.

Het Gemertse verzet was ook met die treffer niet gebroken. In de laatste fase probeerde de ploeg van Dennis Dekkers er nog een offensiefje uit te persen. Bram Jacobs toog mee naar voren. Youri van Brussel kreeg nog een schietkans, maar grote mogelijkheden kwamen er niet meer uit voort. Quick hield de punten in eigen huis, Gemert moest het na het aantrekkelijke duel doen met schouderklopjes. En de spelers realiseerden zich: daar koop je ook in de hoofdklasse B niets voor.

GEMERT: Van Ommeren: Leijten, Brugmans, Jacobs, Van den Elzen; Brouwers, Habraken, Lalisang, Van Brussel; Jansen (69. Buijssen) en Kemper