Gemert zet nieuwe jaar goed in met 2-0 zege op Westlandia!

12 januari 2020

Gemert 1 is het nieuwe jaar goed begonnen. De eerste wedstrijd na de winterstop, thuis tegen Westlandia, werd met 2-0 gewonnen. De doelpunten vielen na rust.

Een eerste wedstrijd van het kalenderjaar is altijd belangrijk voor het zelfvertrouwen. Gemert ging met een goed gevoel de winterstop in, maar pak je dan de draad meteen op? Ja, was het antwoord na negentig minuten tegen Westlandia. Niet dat het voetbal al heel overtuigend was, maar de ploeg scoorde na rust op de juiste momenten en boekte zo toch een solide overwinning; de zesde thuiszege op rij voor de mannen van Reinald Boeren.

Gemert, dat startte met de verwachte elf, schrok zich na het eerste fluitsignaal van scheidsrechter Hardeman een hoedje. De Naaldwijkers schoten uit de startblokken en dwongen Bono Barten al in de eerste minuut tot een wereldredding. Het was de eerste keer dat de Gemertse doelman zich onderscheidde, maar niet de laatste…

Gemert en Westlandia gaven elkaar voor rust niet veel toe, maar voetballend leek het de gasten net iets gemakkelijker af te gaan. Deels stelde Gemert zich ook bewust wat afwachtend af om van daaruit gevaarlijk te worden. Dat lukt na ongeveer tien minuten. Een geweldige dieptepass van Thijs van Pol werd op waarde geschat door Ralf Kemper, maar diens inzet ging over.

Het spelbeeld veranderde niet echt. Westlandia had een groter spelaandeel, qua kansen bleven de zwartwitten in het spoor. Bono Barten stond weer op zijn post toen Edouard Duplan, oud-prof van FC Utrecht en ADO Den Haag, van dichtbij dacht te scoren. De rossige doelman van de zwartwitten zat er weer tussen.

Tegen het einde van de eerste helft kwam het gevaar vervolgens weer van de thuisploeg. Thijs van Pol brak door op links, maar zijn voorzet kon door Joost Habraken net niet verzilverd worden.

Halverwege besefte iedere Gemert-supporter dat het kwartje nog beide kanten op kon vallen. Gemert had een serie van vijf thuisoverwinningen achter zijn naam, maar zou een zesde volgen?

Het antwoord was uiteindelijk positief. Gemert scoorde na rust op de goede momenten en kwam uiteindelijk tot een solide overwinning: niet flitsend, wel degelijk. Het fundament werd gelegd door Joop Daniëls, die in de zestigste minuut profiteerde van een ruimte na een steekbal van Ralf Kemper. Hij verschalkte de doelman van Westlandia in de verre hoek: 1-0.

Die treffer gaf lucht. Westlandia zocht daarna naar een antwoord en was dicht bij de gelijkmaker, toen Donovan de Groot na een perfecte voorzet vanaf rechts de hoek voor het uitzoeken had met zijn hoofd. Hij raakte de bal dusdanig verkeerd, dat ie niet eens in de buurt van het domein van Bono Barten kwam.

Zo haalde de Gemertse aanhang opgelucht adem om vervolgens te zien dat het aan de andere kant beter uitviel. Joost Habraken werd in het zestienmetergebied neergelegd en Thijs van Pol maakte het kordaat af vanaf elf meter. De spits tilde de marge naar 2-0.

Hoewel er nog ruim twintig minuten op de klok stonden, kwam Gemert daarna niet meer in de problemen. De defensie had de zaken goed voor elkaar en stond in de slotfase eigenlijk geen kansen meer toe.

Zo gristen de zwartwitten bij het begin van 2020 drie belangrijke punten binnen. De ploeg steeg naar de derde plek, omdat OFC korte metten maakte met HSC’21. De overwinning werd ook gekoesterd omdat de ploeg een zware serie staat te wachten. Gemert speelt nu twee achtereenvolgende uitwedstrijden, tegen koploper O.S.S.’20 en Groene Ster, gevolgd door een thuiswedstrijd tegen nummer twee OFC.

Gemert: Barten: Leijten, Westerlaken, Jacobs, Brugmans; Habraken, Brouwers, Den Dekker, Daniëls (78, Ben Rouba), Kemper (73. Kreekels), Van Pol.

Meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski kun je vinden in het album op deze site.