Gemert zet kroon op bijzonder seizoen

20 juni 2019

Wat een ontlading! Sportpark Het Noorderslag in Staphorst werd tegen de klok van vijf het decor van een Gemertse uitbarsting van vreugde. Scheidsrechter Ter Brake blies voor de laatste keer op zijn fluit, de spanning viel weg en het zwartwitte kamp – spelers, staf en meegereisde supporters –  stortte zich in een feestje om kippenvel van te krijgen.

Gemert heeft het geflikt. De ploeg van Reinald Boeren is gepromoveerd naar de derde divisie en heeft zichzelf daarmee beloond voor een geweldig seizoen, dat begon met de uitschakeling van sv Hoek in het bekertoernooi en daarna de clash tegen Feyenoord en eindigde met de apotheose in Staphorst.

Woensdag had de ploeg een fundament gestort met de 2-1 zege op sportpark Molenbroek, maar iedereen in Gemert hield rekening met een loodzware zaterdagmiddag. Immers, Staphorst beschikt over een goede ploeg, die zeker woensdag na rust aantoonde dat het Gemert in verlegenheid kan brengen. Die verwachting leek ook uit te komen. Het sfeervolle complex in de Kop van Overijssel, met veel publiek onder een stralende zon, stond al na vijf minuten in vuur en vlam. Ferdi ter Avest schoot de thuisploeg naar de 1-0, met een fenomenaal schot in de kruising.

Gemert had zich nog zo voorgenomen om het eerste kwartier, waarin op een Staphorster stormloop werd gerekend, goed door te komen. Dit was een beetje een doemscenario. Maar Gemert herpakte zich snel. De tegenstoot had zomaar de gelijkmaker kunnen opleveren. Ralf Kemper kon zijn voet net niet achter een voorzet van Jens Leijten krijgen. De bal ging voorlangs.

Zo ontrolde zich opnieuw een boeiend duel. Net als drie dagen eerder in Gemert. Staphorst was de dominante ploeg, maar Gemert kwam er bij vlagen goed uit en zorgde zo regelmatig voor gevaar.  Sander Vereijken probeerde het met een afstandsschot, dat maar rakelings over ging. Aan de andere kant was het even peentjes zweten toen een kopbal van Martijn Brakke – de topscorer die woensdag nog moest toekijken met een blessure – via de paal weer het veld in stuiterde. Op dat moment was Jens Leijten al niet meer van de partij. De Gemertse rechtsback moest al in de 19e minuut geblesseerd het veld verlaten. Hij werd afgelost door Justin Houwers.

In de 39e minuut kwam Gemert op gelijke hoogte. Eerst was Sander Vereijken al dichtbij met een fijnbesnaarde vrije trap op het aluminium, een paar tellen later hing de bal toch in het net. Willem den Dekker verzorgde de voorzet, Ralf Kemper kopte bij de tweede paal binnen: 1-1. Dat was ook de ruststand en daarmee hadden de zwartwitten gezien het spelbeeld weinig te klagen. Staphorst liet eenzelfde patroon zien als woensdag na rust. Wel veel kracht en dreiging, maar niet slagvaardig voor de goal.

De talrijk meegereisde Gemertse supporters zetten zich schrap voor de tweede helft en zagen opgetogen dat Gemert sterk uit de kleedkamer kwam. De zwartwitten voetbalden zich onder de druk uit en waren in het eerste kwartier van de tweede helft een paar keer gevaarlijk met goede aanvallen. Thijs van Pol testte de keeper van Staphorst en een inzet van Sander Vereijken ging maar net naast. Het was de beste fase van de Gemertse equipe, waarin al de beslissing had kunnen vallen.

Nu bleef de spanning onverminderd groot, want Staphorst ging met man en macht op zoek naar de tweede goal en probeerde Gemert vast te zetten. Dat leidde tot een paar hachelijke momenten. Mike Reuvers kon geheel vrijstaand uithalen, maar zag zijn schot overzeilen. Even later kreeg Bono Barten zijn hand nog achter de bal, die vervolgens bovenop de lat belandde. Gaandeweg viel Staphorst steeds meer terug op lange halen en daar hadden Bono Barten en de Gemertse luchtmacht – Kees Brugmans en Bram Jacobs – doorgaans goed het oog in.

Ondertussen bleef Gemert voetballend beter en benutte het de ruimte voorin. En zoals in het hele tweeluik: de ploeg was efficiënter in de aanval. Jasper Lalisang, ingevallen voor Thijs van Pol, had bij zijn eerste balcontact bijna succes. Zijn schot werd uit de doelmond geranseld door René Oosterhof, de keeper van Staphorst. Net als woensdag leverde ‘Lali’ een sterke invalbeurt af.

In de 84e minuut maakte Ralf Kemper aan alle onzekerheid een einde. De spits speelde een ijzersterke wedstrijd in Staphorst en kroonde zichzelf net als woensdag tot matchwinner. Bono trapte uit, Ralf zette de verdediger onder druk, won het duel en schoof koeltjes de 1-2 binnen. Het doelpunt werd intens gevierd met de Gemertse aanhang achter de goal.

Het was de beslissing. Staphorst probeerde het nog wel, maar de overwinning kwam niet meer in gevaar. Toen Ter Brake een einde maakte aan de wedstrijd was het groot feest in het Gemertse kamp. Eerst in Staphorst en een paar uurtjes later in Gemert. De ploeg verdient alle lof voor de manier waarop het tot het gaatje is gegaan in de nacompetitie en kan zich nu opmaken voor een paar weken vakantie. Straks wacht een nieuw seizoen. Niet in de hoofdklasse, maar in de derde divisie. Wat een mooi vooruitzicht. Gemert proficiat!

GEMERT: Barten; Leijten (19. Houwers), Brugmans, Jacobs, Van den Broek; Habraken, Brouwers, Den Dekker, Vereijken, Van Pol (71. Lalisang), Kemper (85. Westerlaken).

Bekijk voor meer wedstrijdfoto’s van Silke van den Boogaard het album op deze site.